سایت حقوقی راه مقصود

هنگام پرداخت با کارتخوان‌های سیار، مراقب سرقت‌های اسکیمری باشید

این روزها به همان اندازه که کارت‌های عابربانک و دستگاه‌های کارتخوان خرید کردن و نقل و انتقال پول را راحت‌تر کرده، خطرات سوءاستفاده از همین کارت‌ها هم بیشتر از گذشته حساب بانکی شما را تهدید می‌کند. يكي از اين خطرات، استفاده از تراشه‌هايي به نام اسكيمر است. آمار بالاي اين نوع سرقت كه به سرقت‌هاي اسكيمري معروف شده باعث شده كه پليس فتا به شهروندان براي جلوگيري از اين نوع كلاهبرداري هشدار دهد اما اسكيمر چيست و اين نوع سرقت‌ها چطور رخ مي‌دهند؟ اگر تا پيش از اين دزدان اسكيمري كار سختي پيش رو داشتند و مجبور بودند با قرار دادن دستگاه اسكيمينگ روي ورودي عابربانك‌ها و استفاده از دوربين مخفي براي پي‌بردن به رمز طعمه‌هايشان نقشه‌هايشان را عملي كنند، اما حالا و با ورود كارتخوان‌ها، مخصوصاكارتخوان‌هاي سيار، كارشان خيلي راحت شده و به راحتي مي‌توانند به‌خواسته‌هايشان برسند.

شايد به همين دليل است كه اين روزها آمار اين نوع سرقت و كلاهبرداري به طرز محسوسي افزايش يافته و افراد زيادي در دامسارقان اسكيمري گرفتار شده‌اند. يكي از شگردهاي تازه دزدان اسكيمري، بازي كردن در نقش دستفروش يا ميوه‌فروش است. حتما شما هم تا حالا افرادي را ديده‌ايد كه كنار خيابان بساط كرده و ميوه و كالاهاي ديگر را حتي زير قيمت بازار به‌فروش مي‌رسانند و به جاي دريافت پول نقد، از كارتخوان‌هاي سيار استفاده مي‌كنند.

يكي از همين‌ ميوه‌فروش‌ها كه چندي قبل در شهر يزد فعاليت مي‌كرد، در حقيقت سارقي اسكيمري بود كه با اين شگرد حساب طعمه‌هايش را خالي مي‌كرد. ماجرا از اين قرار بود كه اين مرد و همدستانش، موز را با قيمتي زير قيمت بازار به فروش مي‌رساندند. مردم زيادي براي خريد موز صف كشيدند و هركس خريد مي‌كرد، كارت عابربانكش را در اختيار متهمان مي‌گذاشت و آنها پس از پرسيدن رمز آن، مبلغي را از حساب مشتري برداشت مي‌كردند. در آن زمان كسي از نقشه دزدان خبر نداشت اما اين افراد با استفاده از دستگاهي كه در كارتخوان قرارداده بودند اقدام به كپي‌كردن اطلاعات كارت مشتريان مي‌كردند و از آنجا كه مشتريان، رمز كارتشان را در اختيار آنها قرار داده بودند، اين رمز را درگوشه‌اي يادداشت مي‌‌كردند.

پس از آن نيز با كپي كردن اين اطلاعات در كارت‌هاي خام، كارتي شبيه كارت مشتريان تهيه كرده و با دراختيار داشتن رمز آنها، حسابشان را خالي مي‌كردند. هر چند با شكايت شاكيان، تحقيقات پليس فتا براي دستگيري سارقان آغاز شد و در نهايت آنها به دام پليس افتادند، اما بررسي‌ها نشان مي‌دهد كه اين افراد تنها كساني نيستند كه دست به سرقت‌هاي اسكيمري مي‌زنند. شايد معروف‌ترين باندي كه با اين شگرد دست به سرقت از حساب مشتريان مي‌زدند، گردانندگان يك پيتزافروشي در منطقه يوسف آباد تهران بودند كه توانستند از اين طريق بيش از 500ميليون تومان از حساب طعمه‌هايشان برداشت كنند. آنها نيز با قرار دادن دستگاهي در كارتخوان مغازه، اطلاعات كارت طعمه‌هايشان را كپي مي‌‍‌‌‌‌كردند و از آنجا كه مشتريان ترجيح مي‌دادند به جاي اينكه خودشان رمزشان را وارد كنند، آن را در اختيار صندوقدار قرار دهند، به راحتي رمز طعمه‌هايشان را هم به‌دست آورده و پس از تهيه كارتي جعلي، حساب آنها را خالي مي‌كردند.

چه بايد كرد

حالا و با افزايش اين نوع كلاهبرداري‌ها سرهنگ آذردرخش، رئيس اداره پيشگيري از جرايم سايبري پليس فتا به مردم هشدارداده كه هنگام انجام عمليات بانكي دقت بيشتري به خرج دهند تا از كپي شدن كارت عابربانكشان جلوگيري كنند.او مي‌گويد: وارد كردن رمز عبور از سوي مشتري مي‌تواند تضمين‌كننده امنيت كارت بانكي وي باشد چرا كه حتي درصورت نصب اسكيمر روي دستگاه كارتخوان، سارقان بدون اطلاع از رمز عبور مشتري، امكان برداشت از حساب وي را نخواهند داشت. وي ادامه مي‌دهد: استقبال هموطنان از دستگاه‌هاي كارتخوان سيار باعث شده تا وقوع كلاهبرداري‌هاي اسكيمري هم افزايش پيدا كند. اين در حالي است كه اعتماد بيش از حد هموطنان يكي از عوامل مؤثر در وقوع چنين كلاهبرداري است. اگر هموطنان در هنگام خريد، خودشان عمليات پرداخت را انجام دهند و رمز عبور را وارد كنند، امكان سوءاستفاده وجود نخواهد داشت.

اين مقام مسئول نظارت بانك مركزي و ساير دستگاه‌هاي مرتبط بر نحوه عملكرد و احراز هويت افراد متقاضي دريافت دستگاه كارتخوان را هم بسيار مهم دانسته و مي‌گويد: ساماندهي دارندگان دستگاه‌هاي كارتخوان مي‌تواند نقش بسزايي در كاهش وقوع جرايم در اين حوزه داشته باشد. وي به شهروندان توصيه مي‌كند: حتما مراقب باشيد در خريد از دستفروشان يا افرادي كه دستگاه‌هاي كارتخوان سيار دارند در دام اسكيمر نيفتيد. دستگاه‌هاي كارتخوان مجهز به اسكيمر، معمولا چسب خورده و يا شكسته‌اند و يا قطعه اضافه‌اي دارند. بنابراين با نگاه كردن به دستگاه نيز مي‌توان از وجود اسكمير مطلع شد اما بهترين راه براي جلوگيري از اين نوع كلاهبرداري اين است كه هرگز رمز خود را در اختيار فروشندگان قرار ندهيد و ماهانه و دوره‌اي رمز كارت‌تان را عوض كنيد.

اسكيمر يعني چه؟

اسكيمر به فرد يا دستگاهي مي‌گويند كه با روش اسكيمينگ (‌يعني كپي كردن غيرقانوني داده‌هاي نوار مغناطيسي كارت بانكي روي يك كارت ديگر) اقدام به سرقت اطلاعات حساب بانكي طعمه‌هايش مي‌كند. در اين شگرد سارقان دستگاه‌ و تراشه‌اي روي دستگاه‌هاي كارتخوان نصب مي‌كنند كه هنگامي كه شما كارت‌تان را مي‌كشيد اين دستگاه‌ مي‌تواند همه اطلاعات كارت شما را كپي كند. پس از آن دزدان مي‌توانند اين اطلاعات را روي يك كارت خام كپي كنند و كارتي درست شبيه كارت عابربانك شما تهيه كنند. حالا ديگر فقط كافي است كه رمز كارت شما را هم در اختيار داشته باشند تا با استفاده از كارت جعلي، همه موجودي حساب‌تان را بالا بكشند.

 

منبع:گروه وکلای یاسا

0 0 رای ها
امتیاز دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

You may also like these

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x