سایت حقوقی راه مقصود

نهاد وکالت خواهان تعامل سازنده بوده و به دنبال تقابل نیست

رئیس اتحادیه ی سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران با بیان این که نهاد وکالت همیشه می‌خواهد تعامل داشته باشد و هیچ موقع تقابل نکند، گفت: ما همواره به دنبال تعامل عاقلانه، عادلانه، عالمانه و مدبرانه هستیم.
نهاد وکالت خواهان تعامل سازنده بوده و به دنبال تقابل نیست
به گزارش روابط عمومی کانون وکلای دادگستری استان اصفهان، وکیل دکتر جعفر کوشا روز گذشته در چهل و پنجمین آئین تحلیف کارآموزان وکالت این کانون اظهار داشت: سوگندها به دو دسته ی سوگند عهدی و سوگند قضائی قابل تقسیم اند و امروز در آئین تحلیف کارآموزان وکالت کانون وکلای دادگستری استان اصفهان، «سوگند عهدی» به جای آورده خواهد شد.
وی افزود: برخی مشاغل و مناصب مهم از جمله ریاست جمهوری، نمایندگی مجلس، قضاوت، پزشکی و وکالت نیاز دارند تا در اجرای وظایف خود، متعهد شوند و این تعهد را همیشه دارا باشند و از این رو، چنین مشاغلی که معمولا حقوق و جان مردم را نیز در دست خود دارند، سوگند عهدی یاد می کنند.
وی ضمن اشاره به تاریخچه ای از پیگیری های صورت گرفته برای جلوگیری از طرح های ناصواب درباره‌ی نهاد وکالت، تصریح کرد: در جلساتی که با مسولین قوه قضاییه داشتم،به چند مطلب اشاره نمودم از جمله این که لایحه ی قانونی استقلال کانون وکلا مصوب سال 1333 که آئین نامه ی آن در سال 1334 نوشته شد ، یک بار بیشتر نباید نوشته شود چون دیگر نیازی نیست و قانون هم می گوید ظرف دو ماه باید تنظیم شود و وزیر دادگستری هم تصویب نماید؛ که این‌کار یک بار سابقا وفق قانون صورت پذیرفته است، ولی اگر اراده ی مجددی برای نوشتن آئین نامه وجود داشته باشد باید از «اصلاح آئین نامه» سخن گفت و نه خود آئین نامه.
رئیس اتحادیه ی سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران(اسکودا) اظهار داشت: در تاریخ 28 اسفند 1398 و در دوران ریاست قبلی اتحادیه، یک آئین نامه ای به رئیس وقت تحویل داده می شود و ریاست وقت هم آئین نامه را به کانون ها ارسال می نماید، آن زمان بنده نایب رئیس کانون مرکز بودم و ما در مقابل این آئین نامه مقاومت کردیم و تاکید کردیم که ما به آئین نامه جدید نیاز نداریم.
وکیل دکتر کوشا افزود: در جلسه ای که با ریاست قوه قضاییه- جناب حجت الاسلام و المسلمین اژه ای داشتیم ایشان این سوال را مطرح نمودند که آیا پس از گذشت ۶۳سال از آیین نامه ی قبلی، نیازی به آیین نامه جدید نیست،که گفته شد: بنا به نگرانی که از خروجی آیین نامه جدید و‌ گنجاندن موادی که به مصلحت کانون ها نیست داشتیم، اگر بنا به انتخاب ما باشد؛ در اصل کانون ها نیازی به آئین نامه جدید ندارند و با آیین نامه سال ۱۳۳۴ امورات کانون ها سپری می شود و اگر قرار بر تنظیم آن باشد، بایستی مر ماده ۲۲ قانون لایحه استقلال اجرا گردد.
وی با بیان این که نوشتن آئین نامه باید دقیق و در چارچوب ماده مذکور باشد، تصریح کرد: نباید خارج از آن، تعریف و اقدام دیگری صورت پذیرد؛ یعنی وفق این ماده، نهاد تنظیم‌گر و تاییدکننده مشخص شده است؛ در غیر اینصورت پذیرش و اجرای آن از سوی کانون‌های وکلا سخت و غیر ممکن خواهد بود.
رئیس اسکودا با بیان این که نهاد وکالت همیشه می‌خواهد تعامل داشته باشد و هیچ موقع تقابل نکند، اظهار داشت:ما همواره به دنبال تعامل عاقلانه، عادلانه، عالمانه و مدبرانه هستیم.
وی افزود: حتی جلساتی که با معاو‌ن محترم قوه داشتم اعلام نمودیم اگر شما این آیین نامه را بدون نظر کانون‌ها اصلاح و یا اضافه‌ای بنمایید و آن را ابلاغ نمایید مورد پذیرش کانون‌ها نخواهد بود و حتی ضرب العجلی نیز برای اصلاح و تنظیم آن برای کانون‌ها اعلام کردند و اظهار شد در غیر اینصورت دستور ابلاغ آن صادر خواهد شد، که تقاضای ملاقات با ریاست وقت قوه قضاییه جناب اقای رئیسی نمودم.
رئیس اسکودا افزود: در این خصوص درخواست ملاقاتی فوری با رییس محترم‌ وقت قوه قضاییه نمودیم، مدتی کوتاه با اینجانب تماس گرفتند و گفتند که برای جلسه با جناب آقای رئیسی حاضر شوید. بنده هم با رئیس وقت اتحادیه و رئیس وقت کانون مرکز و چند نفر دیگر به جلسه با ایشان رفته و وقتی آقای رئیسی مشکل را جویا شدند گفتیم که ما «مقام تنظیم» هستیم و شما «مقام تائید» و بین مقام تنظیم و تائید فاصله ی حساس و ظریفی وجود دارد.
وی تصریح کرد: به ایشان گفتیم که باید حقوق مقام تنظیم کننده توسط مقام تائید کننده در نظر گرفته شود؛ چرا که ما یک «حق» داریم و یک «من له الحق» و این مسئله با استقبال آقای رئیسی مواجه شد و در پاسخ به این خواسته ی ما که باید این آئین نامه را خودمان تنظیم کنیم، ایشان موافقت کرده و گفتند شما تهیه کنید؛ که بعد از این تاریخ، کارگروه تنظیم آیین نامه در دوران تصدی ریاست وقت اتحادیه کانون های وکلا تعیین گردید.
رئیس اتحادیه ی سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران(اسکودا) با بیان این که اکثریت و یا تمام وکلا از فرهیختگان هستند و قضاتی هم که وارد وکالت می شوند، ظرفیت های فراوان علمی به مجموعه ی ما اضافه می کنند و ما از نظر علمی توانمندی زیادی داریم، اظهار داشت: ما بعد از برگزاری جلسات متعدد و تهیه ی آئین نامه، وقتی که می خواستیم آئین نامه را تحویل دهیم گفتیم یک شرط داریم و آن هم این است که این آئین نامه یک «امانت» باشد و اگر نیازی به اصلاح داشت، به خود ما برگردانید تا با همفکری همدیگر اصلاح شود و با هم به پیش برویم؛ چرا که ما به دنبال درگیری و تقابل نیستیم.
وکیل دکتر کوشا افزود: بعد از این که قوه ی قضائیه، آئین نامه ی نوشته شده توسط کانون ها را بررسی کرد، ایراداتی را به آئین نامه وارد دانستند که به ما اعلام کردند و مقرر شد تا ایرادات، در کارگروه مربوطه بررسی و مرتفع گردد و در نهایت نیز مجددا آئین نامه را جهت بررسی به معاونت حقوقی قوه قضاییه تحویل دادیم و مجددا متذکر شدیم که این آئین نامه یک «امانت» است.
وی تصریح کرد: از قرار اطلاع بنا به دلایل نامعلوم، آیین نامه به معاونت راهبردی قوه قضاییه ارسال شد که موجب تکدر و‌ ناراحتی بین ما و معاونت حقوقی گردید و اساسا قرار نبود که آیین نامه به معاونت مذکور ارجاع داده شود. معاونت راهبردی معتقد بود که آئین نامه باید بر اساس سند تحول نوشته شود و ما هم گفتیم هر جایی که در آئین نامه لازم است اصلاح شود، به ما برگردانید تا با نظر کارگروه بررسی و درصورت نیاز اصلاح شود و‌ اعتقاد داشتیم که آیین نامه تنظیمی از سوی کارگروه هیچ مخالفتی با سند تحول ندارد که در نهایت بدون ارسال آن به کانون‌ها، ریاست محترم‌ وقت قوه، در روز آخر مسئولیتشان در قوه قضاییه، آئین نامه را امضا نمودند.
رئیس اتحادیه ی سراسری کانون های وکلای دادگستری ایران(اسکودا) اظهار داشت: ما فقط بر اساس ماده ی 22 لایحه استقلال، قائل به تنظیم آئین نامه هستیم و امیدواریم با تلاش هایی که در حال انجام است، بتوان با تعامل با قوای قضائیه و مقننه، به نتایج خوبی برسیم.
وکیل دکتر کوشا هم چنین با اشاره به مصوبه ی تسهیل صدور مجوزهای کسب و کار افزود: تلاش‌های زیادی از سوی اتحادیه و اکثریت قریب به اتفاق کانون ها و جلساتی که با نمایندگان مجلس داشتند صورت پذیرفت و‌ حتی با ریاست محترم قوه مقننه نیز در خصوص این طرح، جلسه داشتیم و‌ مضرات اجرای این طرح بیان شد، ولی با جوی که در مجلس حاکم گردید متاسفانه مجلس این طرح را تصویب نمود و‌ حتی پس از تصویب، با برخی حقوقدانان شورای نگهبان نیز صحبت گردید و‌ نامه‌ای نیز تنظیم و‌ ارسال گردید و‌ اخیرا نیز با حضور ریاست کانون مرکز و تعدادی از اعصای هیات مدیره‌ی کانون قم با برخی علما و دفاتر ایشان و اعضای شورای نگهبان، از جمله آیت الله اعرافی دیدار کردیم و ایشان که از چهره های برجسته ی علمی نیز هستند، پس از استماع سخنان ما، بر این باور بودند که وکیل کسب و کار نمی کند؛ بلکه خدمات حقوقی ارائه می کند و ماهیت وکالت نیز حقوقی است.

مدیر سایت : دکتر رضا مقصودی

منبع : isfahanbar.org

0 0 رای ها
امتیاز دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

You may also like these

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x