سایت حقوقی راه مقصود

مطالبه مهریه از طریق اجرای ثبت

 

 

 

متن پرسش :

زن چگونه می تواند از طریق دایره اجرای ثبت برای دریافت مهریه خود اقدام نماید؟

متن پاسخ :

اگر مهریه وجه نقد یا در حکم نقد مانند سکه و طلا باشد، زن با داشتن سند رسمی ازدواج خود می تواند به دفتر ازدواج ( که درآن ازدواج وی به ثبت رسیده ) یا دایره اجرای ثبت ( مستقر در اداره ثبت اسناد محل وقوع ازدواج ) مراجعه کند و در فرم خاصی که در آن « دایره موجود است »؛ باستناد قباله نکاحیه خود ، تقاضای صدور اجرائیه کند.

اجرائیه به شوهر ابلاغ می شود و به او ده روز مهلت داده خواهد شد مهریه مورد مطالبه همسرش را پرداخت کند . در صورتی که شوهر در این مدت دین خود را نپردازد زن می تواند با معرفی اموال و دارائی شوهر به اجرای ثبت ، تقاضای توقیف اموال وی و یا توقیف موجودی حسابهای بانکی او را نماید. زن همچنین ، می تواند تقاضای توقیف حقوق شوهر را از سازمانها و مؤسسه های دولتی و یا خصوصی داشته باشد و تا میزان یک چهارم حقوق ( تا وقتیکه از یکدیگر جدا نشده اند ) و نیز یک سوم آنرا( در صورتی که زن و شوهر از یکدیگر جدا شوند و تا زمانی که شوهر زن دیگری اختیار نکرده ) توقیف کند.

اگر مهریه سکه یا طلا باشد و شوهر نتواند اصل آنرا بپردازد ، قیمت روز مطالبه آنها ( روزی که زن آنرا از طریق اجرای ثبت و یا دادگاه مطالبه می کند ) ملاک اجرای قانونی حکم است . اگر سند ازدواج رسمی نباشد، زن ضمن اثبات زوجیت خود ( عنداللزوم ) باید برای مطالبه مهریه از طریق تسلیم دادخواست به دادگاه اقدام کند.(موفق باشید.)

 

 

 

0 0 رای ها
امتیاز دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

You may also like these

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x