سایت حقوقی راه مقصود

شرح وظایف کارآموزی

موضوع: شرح وظایف کارآموزی

پوشش و رفتار وکلا و کارآموزان نباید خلاف شأن وکالت باشد، مطالعه ی قوانین مربوط به وظایف کارآموزی( ماده های۷۰ – ۵۴ آیین نامه اجرایی لایحه قانونی استقلال کانون وکلای دادگستری مصوب 1400) بر کارآموز لازم و ضروری می باشد.

در این دوره (۱۴۰۰) برای اولین بار کارآموزی به سه دوره تقسیم شده است یک دوره دو ۲ ماهه و یک دوره ۶ ماهه و یک دوره ۷ ماهه.

🔸️مرحله اول: دوره دو ماهه

کارآموز باید حداقل ۵۰ ساعت بر اساس سرفصل های تعیین شده در جلسات آموزشی شرکت کند بعد از طی این دوره ،از کارآموز آزمون گرفته می شود.

 در آیین نامه آمده است اگر کارآموز بار اول در آزمون دوماهه موفق به أخذ نمره ی قبولی نشد، تکرار دوره و شرکت مجدد در جلسات آموزشی لازم نمی باشد ولی تا دو بار دیگر تکرار آزمون دارد و می تواند مجددا آزمون دهد.

اگر کارآموز در هر سه آزمون نمره قبولی را کسب نکند کمیسیون کارآموزی اسامی این نفرات را به هیئت مدیره اعلام می کند و هیئت مدیره تصمیم به ابطال پروانه کارآموزی خواهد گرفت. این تصمیم در دادگاه انتظامی قضات قابل اعتراض می باشد.

پرونده با اعتراض کارآموز به دادگاه انتظامی قضات می رود.دادگاه آن را بررسی می‌کند اگر فرایند طی شده مطابق آیین نامه و مقررات باشد تصمیم هیئت مدیره را تأیید می‌کند و اگر نباشد‌ یا عذر کارآموز را موجه بداند رأی صادر می کند.

هر رأیی که دادگاه انتظامی قضات صادر می کند برای کانون ها لازم الاجرا می باشد.

🔸️مرحله دوم (دوره محاکم )

بعد از طی دوره دوماهه، دوره شش ماهه آغاز می‌شود که در این دوره کارآموز باید در زمان اداری در شعب متعدد از دادسرا گرفته تا دادیاری، بازپرسی، اجرای احکام، دادگاه حقوقی، دادگاه کیفری، دادگاه خانواده، تا پایان تایم اداری حضور داشته باشد.

بعد از طی این ۶ ماه لازم نیست کارآموز برای ورود به مرحله بعدی آزمون بدهد و تنها چیزی که باید ارائه شود تکالیف کارآموزی می باشد.

در آیین نامه آمده است که کارآموز مکلف است از یکی از اوقات رسیدگی همان روز در دادگاه مذکور گزارش تهیه کند.

بهتر است پرونده های با موضوع خوب و کاربردی  که دارای وکیل باشند انتخاب شود.

 کارآموز باید گزارش کارها و مطالبی را که هر روز یاد می گیرد نیز بنویسد. پیشنهاد می شود تکالیف به صورت روزانه تایپ شود و انجام آن ها به پایان دوره موکول نشود.

اگر کمیسیون کارآموزی تکالیف کارآموزی شخص را نپذیرد ایراد رفع نقص به کارآموز مربوطه می شود و تا این ایرادات برطرف نشود و تکالیف مورد پذیرش قرار نگیرد مرحله بعدی  برای وی آغاز نمی شود.

🔸️مرحله  سوم:

دوره ۷ ماهه آخر که دوره طلایی کارآموزی است. در این دوره بعد از اینکه کار آموز در دادگستری حاضر شده و حرفه وکالت را شناخته و یاد گرفت که وکیل چه کارهایی می تواند انجام دهد و جایگاه وکیل در پرونده ها کجاست به او اجازه داده می شود که پرونده بگیرد و در دفتر وکیل سرپرست خود حاضر شود و زیر نظر وکیل سرپرست دوره ۷ ماهه را آغاز کند.

در مورد حضور در دفتر وکیل سرپرست قبل از شروع دوره آخر کارآموزی اگر وکیل سرپرست پذیرای کارآموز باشد هیچ منع قانونی وجود ندارد ولی کارآموز تکلیفی به انجام این کار ندارد.

در دوره ۷ ماه کارآموز مکلّف به حضور در دفتر وکیل سرپرست می باشد وکیل سرپرست نیز در پایان هر ماه گزارش حضور کارآموز در دفتر را در کارنامه کارآموز ثبت و ضبط  میکند که در اتوماسیون نشان داده می شود، آنچه مورد ارزیابی قرار می گیرد اخلاق و رفتار و عملکرد کارآموز می باشد.

کارآموز باید سعی کند که به نصایح وکیل سرپرست و ساعات حضور در دفتر وکیل سرپرست و طرز رفتار و پوشش اهمیت بدهد و توجه داشته باشد که نباید ارزیابی وکیل سرپرست از او منفی شود.

سخنران: وکیل شهرام محقق دولت آبادی

تهیه و تنظیم :

کمیته استخراج و تنقیح کمیسیون کارآموزی کانون وکلای دادگستری استان اصفهان

نقل مطلب تنها با ذکر منبع (سایت حقوقی راه مقصود) بلامانع است.

0 0 رای ها
امتیاز دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

You may also like these

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x