سایت حقوقی راه مقصود

شرائط مطالبه وجه چک از ظهرنویس

 

 

 

متن پرسش :

با سلام ، اینجانب دارنده چکی می باشم که در وجه حامل بوده و از خریدار مغازه ام بابت خرید ، با امضایی که پشت ان کرده تحویل گرفته ام حال با گذشت مواعد قانونی علیه ظهرنویس و با توجه به اینکه مبلغ خواسته بسیار کمتر از میزان مبلغ چک می باشد آیا می توانم اقدام قانونی دیگری علیه مشارالیه داشته باشم به استناد چه ماده و قانونی/؟ و آیا می توان از بحث ضامن استفاده کرد/

متن پاسخ :

مدت مسئولیت مدنی پشت نویسان چک برطبق قانون تجارت (مواد 315 و 317) که در ‏قانون صدور چک (ماده 20) تأیید شده عبارتست از :‏الف ) اگر صدور چک و تأدیه وجه آن در یک شهر باشد 15 روز، ‏ب ) اگر صدور چک و تأدیه وجه آن در دو شهر یک کشور باشد 45 روز ‏ج )، اگر صدور چک و تأدیه وجه آن در 2 کشور باشد 4 ماه تمام ‏برای حفظ حقوق دارنده چک در برابر ظهرنویسان ، اعتراض عدم تأدیه نخستین و مهمترین کاری است که دارنده چک باید انجام دهد و مقصود از ‏آن اعتراضی است که بر اثر امتناع از پرداخت وجه چک از طرف محال علیه (بانک) ، ‏توسط دارنده چک بعمل می آید.

(در واقع همان برگشت زدن به چک می باشد.) و طبق رأی وحدت رویه شماره 536 مورخ 10/7/1369 «… گواهی بانک محال علیه دایر بر ‏عدم تأدیه وجه چک که در مدت 15 روز به بانک مراجعه شده باشد به منزله واخواست ‏‏(اعتراض عدم تأدیه) می باشد. »‏ ‏ با توجه به اینکه چک بلامحل در شرایط ویژه ای ‏باعث تعقیب کیفری صادر کننده خواهد شد ، لیکن چنانچه چک واجد شرایط تعقیب کیفری ‏صادر کننده آن نباشد این حق برای دارنده چک محفوظ است تا به منظور مطالبه مبلغ ‏چک با رعایت مقررات قانون آیین دادرسی مدنی اقدام به تنظیم و تقدیم دادخواست علیه ‏صادر کننده چک و ظهرنویسان آن به دادگاه عمومی محل وقوع جرم بنماید. در صورتی که طلب شما کمتر از مبلغ مندرج در متن چک باشد، به همان میزان طلب خواسته را قید کرده و مطالبه می نمائید.

 

 

 

0 0 رای ها
امتیاز دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

You may also like these

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x