سایت حقوقی راه مقصود

شرائط تعلق اجرت المثل ایام زوجیت

 

 

 

متن پرسش :
منظور از کارهایی که شرعا بر عهده زوجه میباشد و در ایام زوجیت شامل اجرت المثل نمی شوند چیست ؟ (باعنایت به بند الف تبصره6 ماده واحده قانون اصلاح مقررات مربوط به طلاق )

متن پاسخ :
با سلام . شرایط پرداخت اجرة المثل عبارت است از: 1) طلاق به درخواست زوجه نباشد؛ 2)طلاق بخاطر تخلف زن از وظایف زناشویی و سوء اخلاق او نباشد؛ 3) انجام كارهای منزل شرعاً به عهده زوجه نبوده باشد مثل شستن ظروف و لباس‌ها و پخت و پز و شیر دادن به نوزاد؛ در این قسمت مفهوم مخالف وجود ندارد .

یعنی این گونه نیست که برخی کارها در منزل شرعا بعهده زن و تبرعی باشد و برخی دیگر بعهده وی نباشد . بلکه قانونگذار می خواهد بگوید چنانچه زوجه کارهای منزل را که به عهده او نیست ، انجام دهد…. یعنی این بعهده نبودن یک توصیف است نه تقسیم کارها به دو نوع . به عبارت دیگر کارهای منزل شرعا بعهده و از وظائف زن نیست و وی با شرائط ذیل می تواند بابت آنها اجرت بگیرد.

الف- انجام كارها به دستور زوج و با درخواست او باشد؛

ب- زن برای انجام كارها قصد تبرع نداشته باشد؛ یعنی به خاطر رضای خدا كار انجام نداده باشد. اگرچه واقعیت این است كه زنان غالباً امور خانه را به قصد تبرع انجام می‌دهند و اگر این امر بر دادگاه ثابت شود، زن مستحق اجرة المثل نخواهد بود.

 

 

 

0 0 رای ها
امتیاز دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

You may also like these

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x