سایت حقوقی راه مقصود

تحقق ربا با چك بلامحل

 

 

 

متن پرسش :
در جرم موضوع ماده 595 قانون مجازات اسلامی97 در صورتی كه، ربا دهنده چك دریافت كند و در موعد مقرر چك صادره به علت عدم موجودی منتهی به گواهی عدم پرداخت شود آیا عملیات انجام شده جرم ربا محقق شده است یا خیر؟

متن پاسخ :
ماده 595 قانون مجازات اسلامی تصریح به دریافت ربا دارد بنابراین چنانچه ربا گیرنده چك بابت ربا به ربا دهنده داده و چك مزبور وصول نشود، جرم ماده فوق تحقق نیافته است. { ماده 595 قانون مجازات اسلامی: «هر نوع توافق بین دو یا چند نفر تحت هر قراردادی از قبیل، بیع، قرض صلح و امثال آن جنسی را با شرط اضافه با همان جنس مكیل و موزون معامله نماید و یا زاید بر مبلغ پرداختی، دریافت نماید ربا محسوب و جرم شناخته می‌شود.

مرتكبین اعم از ربا دهنده، ربا گیرنده واسطه بین آنها علاوه بر رد اضافه به صاحب مال به شش ماه تا سه سال حبس و تا 74 ضربه شلاق و نیز معادل مال مورد ربا به عنوان جزای نقدی محكوم می‌گردند. تبصره1- در صورت معلوم نبودن صاحب مال، مال مورد ربا از مصادیق اموال مجهول المالك بوده و در اختیار ولی فقیه قرار خواهد گرفت. تبصره2- هرگاه ثابت شود ربا دهنده در مقام پرداخت وجه یا مال مضطر بوده از مجازات مذكور در این ماده معاف خواهد شد. تبصره3- هرگاه قرارداد مذكور بین پدر و فرزند و یا زن و شوهر منعقد شود یا مسلمانان از كافر ربا دریافت كند مشمول این ماده نخواهد بود.» } [ برگرفته از روزنامه اطلاعات ]

 

 

 

0 0 رای ها
امتیاز دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

You may also like these

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x