سایت حقوقی راه مقصود

نقش سازمان های مردم نهاد در دفاع از حقوق عمومی

نقش سازمان های مردم نهاد در دفاع از حقوق عمومی

نقش سازمان های مردم نهاد

نقش سازمان های مردم نهاد در دفاع از حقوق عمومی چیست؟

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه قضاییه اظهار کرد: در معاونت پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه جمهوری اسلامی ایران بخشی از فعالیت‌ها مرتبط با مشارکت نهادهای مردمی است. ارتباط این معاونت با انجمن آمبودزمان مشخص می‌شود.

محمدباقر الفت در دیدار با جان رابرت والترز رییس  انجمن بین‌اللملی آمبودزمان و رییس همین نهاد در کشور آفریقایی نامیبیا، بیان کرد: در جمهوری اسلامی ایران برای پیشگیری از وقوع جرم ظرفیت‌های متعددی هم در قانون اساسی و هم در قوانین عادی وجود دارد. علاوه بر این طی کنوانسیونی که جمهوری اسلامی ایران در سال 1383 به آن ملحق شده است. و پیشگیری از وقوع جرم از طریق مشارکت‌های مردمی پیگیری می‌شود.

وی تصریح کرد: ما در حال تلاش هستیم. ما برنامه‌های پیشگیرانه را با مشارکت مردم محقق می کنیم و این برنامه‌ها را به سطح جامعه و خانواده‌ها تسری بخشیم. معاون اجتماعی و  پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته برای ارتقای آگاهی‌های  مردمی نسبت به پیشگیری از وقوع جرم، بیان کرد: در تلاشیم تا اطلاعات حقوقی را از سنین کودکی به فرزندانمان آموزش دهیم. و از این طریق مردم را  نسبت به رفتارهای مجرمانه حساس گردانیم.

الفت با اشاره به تلاش‌های صورت گرفته. در معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه برای آشنایی مردم برای پیشگیری از جرم، اظهار کرد: به موجب قانون برنامه پنجم توسعه تلاش داشته‌ایم. تا افزایش آگاهی‌های مردمی را از طریق اصلاح کتب درسی در مقاطع مختلف آموزشی در دستور کار قرار دهیم. و این اقدام گام موثری در امر پیشگیری از وقوع جرم محسوب می‌شود.

وی با اشاره به برنامه‌های این معاونت برای جمع‌آوری اطلاعات مردمی پیرامون حوادثی که می‌تواند. در آینده منتهی به وقوع جرم شود، اظهار کرد: معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم نتایج این برنامه اطلاعاتی را به دست مراجع مقابله با رفتارهای ناهنجار اجتماعی می‌رساند. و این حکمی است. که در ماده 13 کنوانسیون جهانی نیز به‌آن تصریح شده است.

مقررات مترقی آیین‌دادرسی کیفری

الفت  در آیین دادرسی کیفری جدید پیرامون مشارکت سازمان‌های مردم نهاد در دادرسی‌های مبتنی بر احیاء‌ حقوق عمومی وضع شده است. وی گفت: این مقررات  به سازمان‌های مردم نهاد این اجازه را می‌دهد. که برای دفاع از منافع و حقوق عمومی و صیانت از اموال عمومی در دادرسی‌ها به عنوان شاکی علیه تضییع کنندگان منافع عمومی اقامه دعوی کنند. و این اقدام مهمی در مسیر احیای حقوق عمومی است. که در کشور ما اجرایی شده است.

معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه با اشاره به تلاش‌هایی که جمهوری اسلامی ایران برای تدوین برنامه‌های سالانه و 5 ساله بر مبنای اصول متمدن پذیرفته شده. در دنیا همچون اصل حاکمیت قانون، اصل شفافیت و اصل پاسخگویی نهادهای حکومتی انجام می‌دهد. وی بیان کرد: تلاش داریم. تا در سال 95 برنامه‌های مبتنی بر این اصول را بیش از پیش به مرحله اجرا درآوریم. تا سلامت اداری،‌حقوقی و اجتماعی بیشتری در کشورمان حکمفرما شود.

وی ادامه داد: در رابطه با مشارکت‌های مردمی در پیشگیری از وقوع جرم باید به این نکته اشاره کنم که نظام اعتقادی حاکم بر کشور ما تاکید دارد. که حاکمیت در حوزه تصمیم‌سازی و اجرا باید بر نقش مردم و افکار عمومی متمرکز شود.

الفت با اشاره به نقش پررنگی که مردم در حاکمیت جمهوری اسلامی ایفا می‌کنند. خاطر‌نشان کرد: اهمیت نقش مردم در امور حاکمیتی را می‌توان در اصل هشتم قانون اساسی جمهوری اسلامی مشاهده کرد. آنجایی که این حق برای مردم قایل شده است.

تا دولت را مورد نظارت قرار دهند. معاون اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم قوه‌قضاییه با بیان اینکه همراه‌سازی مردم در اجرای برنامه‌های پیشگیرانه و در نظارت بر رفتارهای حاکمیت از سیاست‌های جدی جمهوری اسلامی است. وی گفت: نهادهایی همچون معاونت اجتماعی و پیشگیری از وقوع جرم در ایران و آمبودزمان در کشورهای دیگر می‌توانند قدرت خود را برای تحمیل اصول نظارتی بر دولت‌ها، از طریق مردم به دست آورند.

نقش سازمان های مردم نهاد در دفاع از حقوق عمومی چیست؟

رسانه‌های غربی تصویر نادرستی را از ایران منعکس می‌کنند.
رییس‌ انجمن بین المللی آمبودزمان در ادامه اظهار کرد: ما در انجمن بین المللی آمبودزمان تلاش داریم. تا به مردم برای احقاق حقوق شهروندی‌شان کمک کنیم. از این که در جمهوری اسلامی ایران تلاش می‌شود تا حقوق شهروندی از سنین کودکی به مردم آموزش داده شود. بسیار خرسند شدم. جان رابرت والترز ادامه داد: من در کشورم از هر فرصتی استفاده می‌کنم. دولت را برای ارایه آموزش‌های مربوط به حقوق شهروندی به مردم از سنین پایین مجاب می کنم.  تاکنون در کشورمن چنین اقدامی صورت نگرفته است.

با بیان اینکه امور نظارتی بدون مشارکت‌های مردمی به نتایج مطلوب نمی‌رسد. وی تصریح کرد: البته سازمان‌های مردم نهاد نباید فعالیت‌های نهادهای نظارتی را غصب کنند. باید صرفا نقش حمایتی خود را ایفا کنند.
وی در پایان با بیان اینکه در چند روزی که در ایران بوده‌ام درس‌های زیادی را از مسئولان قضایی و بازرسی جمهوری اسلامی ایران آموخته‌ام. خاطر نشان کرد: من امروز در بازدیدی که از بیت رهبر عالی جمهوری اسلامی داشتم بسیار تحت تاثیر قرار گرفتم. و متوجه شدم که رسانه های غربی تصویر نادرستی را از ایران منعکس می‌کنند.

مدیر سایت: دکتر رضا مقصودی

منبع:روزنامه حمایت  کد خبر 13270

0 0 رای ها
امتیاز دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

You may also like these

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x