سایت حقوقی راه مقصود

الزام به بذل مذت ذر نکاح موقت

سؤال : آیا در نکاح موقت زوجه حق دارد در موردی که ادامه زوجیت موجب عسر و حرج او می شود جهت انحلال نکاح موقت الزام شوهر را به بذل مدت از دادگاه بخواهد؟ اگر ضمن عقد منقطع شرط نفقه شده باشد، در صورت عدم تأدیه از ناحیه زوج و تحقق تخلف از شرط ، آیا زوجه می تواند تقاضای انجلال نکاح را بنماید؟ و اصولاً در صورت مثبت بودن پاسخ ، نحوه ی اجرای حکم چگونه خواهد بود؟

پاسخ : در جائی که در عقد دایم زوجه حق دارد که به علت عسر و حرج و اثبات آن ، از محکمه تقاضای طلاق نماید، در عقد منقطع ( نکاح موقت ) به طریق اولی می تواند در موردی که ادامه زوجیت موجب عسر و حرج او می شود الزام شوهر را به بذل مدت از دادگاه درخواست نماید و در این مورد فرقی بین عقد دایم و منقطع نیست . موضوع اصلی عسر و حرج زوجه است نه مدت عقد.

در مورد فرض دوم سؤال نیز زوجه در صورت عدم تأدیه نفقه و تحقق تخلف شرط ، می تواند تقاضای انحلال نکاح را بنماید. همانطوری که در عقد دایم عدم پرداخت نفقه از جانب شوهر علاوه بر اینکه جرم محسوب و برای آن مجازات تعیین گردیده ؛ که در این صورت ادامه زوجیت موجب عسر و حرج زوجه خواهد بود و زوجه می تواند تقاضای طلاق بنماید. در عقد منقطع نیز چنانچه خلاف شرط تحقق یابد، زوجه به لحاظ عدم پرداخت نفقه و تخلف شرط، می تواند از طریق محکمه درخواست فسخ نکاح یا الزام شوهر به بذل مدت نماید و نحوه اجرا نظیر سایر احکام لازم الاجراء دادگاه ها خواهد بود. ( نظر کمیسیون نشست قضائی )

0 0 رای ها
امتیاز دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

You may also like these

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x