سایت حقوقی راه مقصود

حقوق زوجه در شرائط عسر و حرج

متن پرسش :
با عرض سلام وخسته نباشید من حدود یکسال نیم عقد هستم و با همسرم زندگی میکنم . هفته اول ازدواج برگ صحت سلامت از پزشک زنان و زایمان گرفتم .الان بعد از یکسال نیم زندگی مشترک به ضعفهای همسرم پی بردم اولا خیلی زود عصبی میشود و کنترل خود را از دست میدهد شغل مناسبی ندارد یعنی شغل عوض میکند و میگوید امادگی ازدواج ندارم به بهانه خانه درامد و…. خیلی هم خسیس است .

با این وجود همه رفتارش به خاطر ابروم تحمل میکنم البته نمیدانم که در این مدت چه کنم میخواستم راهنمای بفرمایید که اگر به پزشک قانونی مراجعه کنم ودر صورت صحت سلامت تقاضای طلاق کنم چه حقی از مهریم را دارم در صورتی که مدام میگوید من چیزی به تو نمیدهم خانواده اش هم هیچ جور زیر بار کمک برای ازدواج ما نمیروند به دلیل اینکه پدرش فوت کرده و مادرش همه ادعای نداری میکند من فکر میکنم او مرا بازی میدهد تا بدون مهریه درخواست طلاق بدهم تو را خدا من را راهنمایی کنید چه کنم اگر درخواست طلاق کنم و عدم سلامت دیه به من تعلق میگیرد یا میتوانم حق خودم را بابت یکسال ابرویم از او بگیرم چون با هر ترفندی نتوانستم مجبورش کنم که عروسی کند اشتباهم این بود که زندگی کردن تو سویت مجردیش قبول کردم الان به فکر عروسی نیست به خدا خسته شدم از حرفهای مردم در ضمن من قبلا کارمند بودم الان نمیگذار من سر کار برم و خرجیم بهم نمیده اگر راهنمایم کنید که درست تصمیم بگیرم یک عمر دعاتون میکنم

متن پاسخ :
با سلام . از موضوع پیش آمده متأسفیم.

1 – در سئوال خود اشاره کرده اید که در دوران عقد بسر می برید .

دو حالت وجود دارد: 1- چنانچه در دوران عقد و باکره هستید، دارای حقی به نام حق حبس می باشید. یعنی می توانید مهریه خود را مطالبه کرده و تا پرداخت کامل آن نیز می توانید از تمکین خودداری کنید و این امتناع مسقط نفقه نخواهد بود . یعنی نفقه نیز به شما تعلق می گیرد. اما باید بدانید که زنی که در دوره عقد و باکره است در صورت طلاق مستحق دریافت نصف مهریه است.

2 – در صورتی که در دوره عقد تمکین داشته اید، حق حبس شما زائل شده و در صورت تقاضای تمکین از طرف زوج و نداشتن عذر، می بایست در منزل مناسب مشترک با وی سکونت کنید و الا از آن پس حق مطالبه نفقه نخواهید داشت. البته در صورت اثبات خصوصیاتی که از همسر خود بیان کردید، تا رفع مانع دادگاه حکم به تمکین نخواهد داد. همچنین در صورت داشتن دلائل و مستندات لازم و اثبات یک یا چند مورد از مواردی که بیان کردید، ،می توانید تقاضای طلاق کرده و در ضمن حقوق مالی شما از جمله مهریه و نفقه هم محفوظ است . موفق باشید.

0 0 رای ها
امتیاز دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

You may also like these

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x