سایت حقوقی راه مقصود

شرائط و عجز از پردخت نفقه؟

 

 

 

متن پرسش :

سلام.من یك مشكل حقوقی داشتم مربوط به شرایط پرداخت نفقه.در صورت عدم توانایی پرداخت نفقه هنگام طلاق؟

متن پاسخ :

با سلام شرائط وجوب نفقه به قرار زیر است اولاً : نفقه مربوط به نکاح دائم است . بنابر این در عقد موقت زن حق نفقه نداردمگر اینکه شرط شده باشد یا آنکه عقد مبنی بر آن جاری شده باشد.

ثانیاً : دومین شرط وجوب نفقه تمکین است : هر گاه زن بدون مانع مشروع از ادای وظائف زوجیت امتناع کند ؛ مستحق نفقه نخواهد بودـ

ثالثاً : نفقه زوجه اصولاً هم مربوط به زمان حال است هم گذشته ؛ ولی در هر دو مورد پس از انحلال نکاح نفقه واجب می شودنکته دیگر اینکه نفقه زن مشروط به تمکن مرد یا عدم تمکن زن نیست و اگر زن ثروتمند هم باشد و شوهر بی چیز ؛ نفقه زن قانوناً به عهده شوهر است و به همین جهت اگر مرد نتواند نفقه زن را پرداخت کند ؛ زن می تواند از محکمه تقاضای طلاق نمایدـ همچنین قبل از اجرای صیغه طلاق می بایست تکلیف مهریه زوجه ؛ نفقه ایام عده و حضانت اطفال روشن شوددر آخر چنانچه شما توانائی پرداخت نفقه را بصورت یکجا ندارید می توانید دادخواست اعسار از پرداخت نفقه را با پیوست مدارک و مستندات تقدیم دادگاه نمائید و به عنوان ادله اثبات دعوی می توانید از شهادت شهود استفاده کنید . دادگاه پس از رسیدگی چنانچه دلائل شما را مقرون به واقع و درست تشخیص داد و پس از رسیدگی رأی به تقسیط پرداخت نفقه صادر خواهد کرد.

 

 

 

0 0 رای ها
امتیاز دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

You may also like these

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x