سایت حقوقی راه مقصود

عدم توانائی پرداخت اقساط مهریه

 

 

 

متن پرسش :
با سلام بنده حدود سه سال پیش به صورت توافقی از همسرم جدا شدم و در خصوص پرداخت مهریه، 40 سکه را به صورت نقدی و تعداد 44 سکه را طی این سه سال به صورت منظم، ماهیانه یک سکه به ایشان پرداخت نموده ام و 116 سکه دیگر باقیمانده است. حدود 2 ماه پیش به دلایل مختلفی که مهمترین آنها بالا رفتن قیمت سکه بود، دادخواست اعسار جهت تقلیل اقساط مهریه را به دادگاه دادم که متاسفانه حکم دادگاه به نفع من نبود. که بنده نسبت به حکم دادگاه اعتراض نموده ام و منتظر نتیجه دادگاه تجدید نظر می باشم. از طرفی در متن طلاق نامه قید شده است که همسر سابق من می تواند با در دست داشتن 3 برگ از قبوض اقساطی که به تاخیر افتاده اند، کلیه قبوض را به اجرا بگذارد. 1- می خواستم بدانم که آیا تعداد این قبوض به تاخیر افتاده برای به اجرا گذاشتن کل مهریه ملاک است یا خیر؟ (یعنی اگر یک ماه هم به تاخیر بیفتد ایشان می تواند اقدامی انجام دهد؟) 2- در صورتیکه ایشان کل قبوض را به اجرا بگذارند چه عواقبی در انتظار بنده می باشد؟ آیا ممکن است به زندان بروم؟ آیا ممکن است ممنوع الخروج شوم؟ 3- پس از مرگ من وضعیت این بدهی چه خواهد شد؟ ضمنا باید بگویم که من مجددا ازدواج نموده ام. با تشکر فراوان

متن پاسخ :
با سلام .

1- منظور از سه برگ قبوض اقساطی آنست که سه قسط از مهریه که به تعهد شماست پرداخت نشود .

2- اگر به استناد مورد ذکر شده کل مانده مهریه را مطالبه و به اجرا گذارند عین جریان اولیه مهریه در اجرا در صورت عدم شناسائی یا عدم امکان معرفی مال از شما برای توقیف و فروش ایشان با تقاضای اعمال ماده دو نحوه اجرای محکومیتهای مالی می تواند تقاضای بازداشت شما را نماید . در اینصورت شما بازداشت میشوید و تا قبول مجدد دادخواست اعسار شما از طرف دادگاه متأسفانه محکوم به زندان هستید.

3- پس از فوت متعهد بدهی به اموال و دارائیهای به جا مانده از وی تعلق می گیرد و قابل مطالبه از وراث می باشد . یعنی از محل اموال به جا مانده ابتدا بدهیها پرداخت شده و اگر چیزی ماند بین وراث تقسیم میشود .

4- ازدواج مجدد شما تأثیری در موارد بالا ندارد . موفق باشید

 

 

 

0 0 رای ها
امتیاز دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

You may also like these

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x