سایت حقوقی راه مقصود

تکلیف تابعیت متولدین در کشتی و هواپیماها

 

 

 

متن پرسش :
1.در خصوص کشتی هایی که متعلق به یک کشور معین بوده و وارد ابهای داخلی یا دریای سرزمینی کشورهای دیگر می شوند در همین حین در داخل کشتی ها طفلی متولد شده به موجب سیستم خاک تابعیت کدام کشور را داراست؟

2.در خصوص هواپیماهای که متعلق به یک کشور معین بوده و وارد مرزهای داخلی کشورهای دیگر می شوند در همین حین در داخل هواپیماها طفلی متولد شده به موجب سیستم خاک تابعیت کدام کشور را داراست؟

متن پاسخ :
با سلام . در سیستم خاک، تابعیت از روی محل تولد و به سبب تعلق به سرزمین، به طفل تحمیل می‌شود. در این سیستم هر کس در هر کجا که متولد شده است، تابعیت همان جا را دارا می‌گردد. و چون هر فردی بالاخره در قلمرو دولتی متولد می‌شود، اعمال این سیستم باعث می‌گردد افراد بدون تابعیت باقی نمانند. در مواردی که کسی در هواپیما و یا کشتی متولد شود چون بنابر عرف و حقوق بین‌المللی کشتی و هواپیما دارای تابعیت هستند و متبوع کشور صاحب پرچم (کشوری که کشتی یا هواپیما پرچم آن را حمل می‌کند) هستند، بنابراین اطفال متولد شده در کشتی یا هواپیما نیز به تابعیت همان کشور صاحب پرچم در خواهند آمد.

ولی از طرفی به لحاظ آنکه در سیستم خاک فرد تبعیت خود را صرف نظر از اینکه والدینش چه تابعیتی دارند و صرفاً به خاطر متولد شدن در کشوری مشخص کسب میکند، در فرض سئوال ممکن است کشوری که از این سیستم تبعیت می کند ، به فرد متولد شده در آبها یا فضای سرزمینش تابعیت اعطا کند . کشورهای آمریکا و کانادا این تابعیت را به رسمیت می شناسند.

بعنوان مثال در یک نمونه دولت کانادا به کودکی که در داخل هواپیمایی به دنیا آمده بود که در حال پرواز از مرز هوایی کانادا بوده است تایعیت کانادایی اعطا کرده است. این نوع تابعیت هوایی را باید در همان چهار چوب تابعیت خاکی در نظر بگیریم. لذا طبق توضیحات فوق، ممکن است فرد متولد شده در کشتی یا هواپیمای متعلق به یک کشور که در آبهای سرزمینی یا فضای کشور دارای سیستم خاک متولد شده است دارای تابعیت مضاعف گردد. موفق باشید

 

 

 

0 0 رای ها
امتیاز دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

You may also like these

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x