سایت حقوقی راه مقصود

گرایش قانون آیین دادرسی کیفری به‌سوی اصل تفسیر به نفع متهم است

یک وکیل دادگستری گفت: در قانون جدید آیین دادرسی کیفری در رابطه با مراجع قضایی و تعیین صلاحیت‌های آنها به تفکیک سخن گفته شده است.

سلیمانیراد در گفتوگو با خبرنگار حقوقی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) منطقه خوزستان، در رابطه با قانون جدید آیین دادرسی کیفری، اظهار کرد: قانون آیین دادرسی کیفری از مهمترین قوانین پایهای هر کشور است که بخش مهمی از نظم عمومی کیفری و عدالت کیفری از طریق آن اجرا میشود.

وی با اشاره به مزایای قانون جدید آیین دادرسی کیفری نسبت به قانون قبلی بیان کرد: نباید منکر این امر باشیم که قانون جدید بسیار کامل‌تر و جامعتر از قانون قبلی بوده و در آن سعی شده که با تحولات جامعه و همگام با شرایط کنونی و رعایت حقوق شهروندی منطبقتر باشد؛ به گونهای که میتوان گفت در مجموع، قانون جدید سعی بر تحقق یک نظام دادرسی عادلانه برای همه کسانی که به نوعی موضوع آن قرار میگیرند داشته باشد؛ حال چه شاکی باشد چه متهم، مثلا در خصوص متهم گرایش قانون به سوی اصل تفسیر به نفع متهم و رعایت حقوق شهروندی است.

سلیمانیراد عنوان کرد: یکی از مزایای قانون جدید آیین دادرسی کیفری نسبت به قانون قبلی این است که در قانون جدید در خصوص هر یک از مراجع قضایی و تعیین صلاحیتهای آنها به تفکیک سخن گفته شده است.

وی درباره جایگاه وکلا در قانون جدید گفت: باید اذعان کرد جایگاه وکیل در اجتماع به نحو کارشناسانهتری مورد توجه واقع شده و در راستای اجرای حقوق شهروندی و متناسب با تغییر و تحولات قضایی و تقریبا همگام با اصول و مقررات بینالمللی در نظر گرفته شده؛ مثلا در ماده 5 مقرر شده که متهم باید در اسرع وقت از موضوع و ادله اتهام انتسابی آگاه و از حق دسترسی به وکیل و سایر حقوق دفاعی مذکور در این قانون بهرهمند شود.

این وکیل دادگستری اظهار کرد: مهمتر از همه که ظاهرا از موضوعات جدید می‌شود موضوع ماده 190 این قانون است که وفق ماده مذکور و در تحقیقات مقدماتی متهم میتواند یک نفر وکیل دادگستری همراه خود داشته باشد که این حق را باید بازپرس قبل از شروع تحقیق به متهم ابلاغ کند و اگر متهم احضار شده باشد مراتب مذکور باید در احضاریه قید شود.

وی عنوان کرد: در ماده 371 قانون جدید مقرر شده چنانچه شاکی یا مدعی خصوصی تا اعلام ختم دادرسی در خصوص شکایت موضوع جدیدی را بیان کند توسط دادگاه شنیده میشود و دادستان یا نماینده ایشان نیز عقیده خود را بیان میکند و اینجاست که مقرر شده دادگاه مکلف است قبل از اعلام ختم دادرسی، به متهم یا وکیل او اجازه دهد که آخرین دفاع خود را بیان کند و هرگاه متهم یا وکیل وی در آخرین دفاع مطلبی اظهار کند که در کشف حقیقت موثر باشد، دادگاه مکلف به رسیدگی است.

منبع : ایسنا

0 0 رای ها
امتیاز دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

You may also like these

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x