تهاتر در لغت به معنای تبادل كالا، مساوات و برابر شدن آمده و در اصطلاح فقه و حقوق نیز عبارت از سقوط تعهد به سبب بدهكار بودن طرفین معامله به همدیگر است.
قانون مدنی، تهاتر را یكی از اسباب سقوط تعهدات به شمار آورده است که به موجب آن دو تعهد متقابل که هر یک از طرفین یکی طلبکار و دیگری بدهکار است، ساقط میشوند.
در تهاتر، موضوع دو تعهد وجه نقد یا اشیای مثلی (مانند گندم) و همجنس به مقدار متساوی است که به موجب قرارداد (تهاتر قراردادی) یا قانون (تهاتر قانونی) یا حکم دادگاه (تهاتر قضایی) ساقط میشوند.
مبناي تهاتر
اصليترين مبناي تهاتر، خرد و عقل انساني است كه هرگاه دو دين با همديگر بودند، تحت شرایطي ساقط شوند، بدون اينكه هر كدام پرداخت شود.
به عنوان مثال، اگر كسي مبلغی به ديگري بدهكار باشد و از طرفي همان مقدار از او طلبكار باشد، اين دو دين تحت شرایطي ساقط ميشوند؛ بدون اين كه نياز به پرداخت باشد. در حقيقت تهاتر نوعی ايفاي تعهد است.
اقسام تهاتر
حقوقدانان تهاتر را بر سه قسم تقسيم كردهاند:
الف) تهاتر قهري:
تهاتر قهري يا قانوني، به حكم قانون است و اراده طرفين در آن دخالت ندارد؛ همان طور كه ماده 295 قانون مدني، ميگويد: «تهاتر، قهری است و بدون این که طرفین در این موضوع تراضی کنند، حاصل میشود. بنابراین به محض این که دو نفر در مقابل یکدیگر در آن واحد مدیون شدند، هر دو دین تا اندازهای که با هم معادله میکنند، به طور تهاتر برطرف شده و طرفین به مقدار آن در مقابل یکدیگر بری میشوند.»
ب) تهاتر قراردادي:
در صورتي كه هر دو دين، شرایط تهاتر قهري را نداشته باشند، طرفين ميتوانند با توافق تهاتر کنند. به عنوان مثال، اگر هر دو دين از يك جنس نباشند يا از جهت زمان و مكان تفاوت داشته باشند، با هم به طور قهري تهاتر نميشوند.
ج) تهاتر قضایي:
تهاتري است كه حصول آن با رأي قضایي امكان دارد و اثبات میشود. در مواردي كه در اصل دين يا ميزان آن يا در وجود شرایط حصول تهاتر، اختلاف باشد، دادگاه پس از احراز شرایط، تهاتر را اعلام میکند.
شرایط تهاتر قهري
1- دو شخص در برابر يكديگر، هم طلبكار و هم بدهكار باشند.
2- موضوع دو دين كلي باشد؛ مثل پول و گندم. بنابراین اگر كسي به ديگري يك ميليون تومان بدهكار باشد و در مقابل از او يك تخته فرش طلبكار باشد، نميتوان به تهاتر استناد كرد.
3- موضوع دو دين از يك جنس باشد؛ مثلاً هر دو گندم يا هر دو پول باشد؛ در غیر این صورت تهاتر صورت نمیگیرد.
4- زمان تأديه و پرداخت دو دين يكي باشد بنابراین اگر يكي مدتدار و ديگری بدون مدت باشد، نميتوان به تهاتر استناد كرد.
5- مكان تأديه دو دين يكي باشد، بنابراین اگر مکان تادیه يكي در تهران و ديگري در شمال کشور باشد، نميتوان به تهاتر استناد كرد.
6- هر دو دين آزاد باشد و اگر يكي از ديون، به نفع شخص ديگري قبلاً بازداشت شده است، در اين مورد نميتوان به استناد تهاتر و سقوط آن دين به ديگري ضرر زد.
7- دعواي هر دو دين قابل استماع باشد، بنابراین اگر يكي مشمول مرور زمان شده است، نميتواند به استناد تهاتر از پرداخت امتناع کرد.
اثر تهاتر قهري
سقوط دو دين و تضمينات آن از آثار تهاتر قهري است؛ بدينگونه كه پس از تهاتر، ذمه هر دو مديون بريء ميشود.
اثر تهاتر با بررسی در میان كتب حقوقی به طرفین محدود نمیشود. شاید بتوان گفت اثر آن در رابطه طرفین، بری شدن ذمه هر كدام است، چون تهاتر در حكم پرداخت (در حكم وفای به عهد) است و در این رابطه اگر تضمینات و وثایقی وجود داشته باشد، به محض تهاتر آنها نیز آزاد میشود.
بنابراین آثار تهاتر در رابطه طرفین را میتوان اینگونه خلاصه كرد:
1- سقوط دو دین كه اثر اجرای دو تعهد توسط طرفین است، با استناد به تهاتر.
2- زوال تضمینات و وثایق؛ چون بقای آنها سالبه به انتفاع موضوع است، چنانكه از روح ماده 293 قانون مدنی در رابطه با تبدیل تعهد
بر میآید.
بر اساس این ماده، «در تبدیل تعهد، تضمینات تعهد سابق به تعهد لاحق (جدید) تعلق نخواهد گرفت؛ مگر این که طرفین معامله آن را صراحتاً شرط کرده باشند.»
3- قطع جریان مرور زمان و بهره و خسارت تاخیر تادیه.
آثار تهاتر به نفع شخص ثالث
در بیان آثار تهاتر نسبت به اشخاص ثالث میتوان گفت كه تهاتر نمیتواند به ضرر شخص ثالث صورت گیرد.
در این موارد تهاتر به نفع شخص ثالث تمام میشود:
1- در ضمان تضامنی، تهاتر باعث برائت ذمه ضامن میشود، بنابراین باید گفت که او به عنوان شخص ثالث از این تهاتر منتفع میشود.
2- با حصول تهاتر، اگر مالی از شخص ثالث به عنوان وثیقه قرار گرفته باشد، آزاد میشود.
3- اگر شخصی كفیل مدیون باشد، با تهاتر بین مدیون و دائن، ذمه كفیل از تعهدی كه به عهده گرفته بود، بری میشود.
فایده تهاتر
سه فایده از فواید تهاتر به شرح ذیل است:
1- تهاتر در حكم تأديه دين است.
2- تهاتر مانع پرداخت مكرر ديون و صرف وقت و هزينه ايفاي تعهدات متقابل است.
3- در تهاتر، امنيت بيشتري براي رسيدن هر كدام از طرفين به طلب خود وجود دارد.