سایت حقوقی راه مقصود

تقاضای اعسار و تقسیط مهریه و بازداشت زوج

متن پرسش :
سلام. مهریه زوجه ام 15 میلیون تومان است که زمان عقد 26/06/89 بوده، و در دادگاه خانواده من هم قبول کردم آنچه در توانم هست بصورت قسطی پرداخت می کنم .حکم اولیه که صادر شد محکوم به پرداخت مهریه و هزینه های دادرسی شدم.تقاضای اعسار دادم و با چهار شاهد اعسارم را اثبات کردم و رای اعسار صادر شد که مبلغ 200 هزار تومان را ماهیانه پرداخت کنم.و تا 20 روز می تونم به دادگاه تجدید نظر استان اعتراض کنم .چون درآمد کافی ندارم و نمی تونم این مبلغ را ماهیانه جور کنم می خواستم به دادگاه تجدید نظر استان اعتراض کنم یکی از دوستان که رشته حقوق می خوند گفتش اگه اعتراض بزنی طرفت حکم جلبت رو می گیره و می اندازدت زندان.

1-آیا میشه تو این مهلت بیست روزه حکم رو اجرایی کرد و قسط اولیه اش رو بریزم و به دادگاه تجدید نظر اعتراض بزنم؟

2- از آنجایی که عقد تو سال 89 بوده آیا مبلغی به مهریه تو سال 90 اضافه میشه؟

متن پاسخ :
با سلام .

1 – از آنجا که حکم مهریه قطعی شده است ، قابلیت اجرائی دارد . یعنی زوجه می تواند تقاضای اجرای حکم و معرفی و توقیف اموال و در صورت نبودن یا عدم شناسائی مال ، درخواست اعمال ماده دو و بازداشت محکوم علیه ( زوج ) را نماید. اعتراض به رأی بدوی در مورد تقسیط مهریه، مانع اجرای حکم مهریه نیست و زوجه ممکن است در فاصله قطعی شدن رأی تقسیط در مرحله تجدیدنظر، مراحل اجرائی حکم مهریه را انجام دهد. با صدور رأی تقسیط مهریه و سررسید اقساط می بایست آنرا پرداخت کنید. اما اگر مبلغ پیش پرداخت مهریه ( در صورت پیش بینی در رأی اعسار و تقسیط ) و قسط سررسید شده را پرداخت کنید، به تعهد خود عمل کرده اید و حکم بدوی در صورت اعتراض در مرحله تجدید نظر، شما را با خطری مواجه نمی سازد .

2- حکم مهریه در قسمت تعهد پرداخت نقدی بر اساس شاخص بانک مرکزی که در پایان هر سال اعلام می گردد، محاسبه و صادر میشود و چون هنوز سال 90 به پایان نرسیده ملاک محاسبه شاخص سال 89 می باشد. موفق باشید .

0 0 رای ها
امتیاز دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

You may also like these

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x