سایت حقوقی راه مقصود

پیشگیری از جرم با ساماندهی اتباع غیرمجاز

«حمایت» از اجرای طرح ساماندهی اتباع بیگانه گزارش می‌دهد

آمارهای رسمی اگرچه حاکی از حضور یک میلیون تبعه بیگانه مجاز و دارای برگه تردد در کشور است اما برخی آمارهای غیررسمی نشان می‌دهد که بیش از 3 میلیون مهاجر بیگانه در کشور حضور دارند. اشغال فرصت‌های شغلی، تردد غیرمجاز، قاچاق انسان، حمل موادمخدر و برخی شرارت‌های دیگر بخشی از جرایمی است که توسط اتباع بیگانه غیرمجاز و ناشناس در کشور به وقوع می‌پیوندد و این در حالی است که اگر اولویت پیشگیری از وقوع جرم و کاهش ناامنی در کشور مد نظر قرار گیرد، در این صورت ساماندهی اتباع بیگانه غیرمجاز ضرورت پیدا می‌کند.

حضور بیش از 2 میلیون نفر تبعه افغان در کشور
اردیبهشت ماه امسال بود که طرح ساماندهی اتباع بیگانه ارائه شد و بر این اساس اقامت تبعه‌های غیر مجاز در 11 استان ممنوع اعلام شد. این موضوع در حالی است که آمارهای نشان می‌دهد که 2 و نیم میلیون تبعه افغان در کشور حضور دارند که یک میلیون از این مهاجران در طرح آمایش بوده و دارای کارت شناسایی هستند و طبق قوانین جمهوری اسلامی زندگی می‌کنند البته حدود 450 هزار نفر دیگر نیز گذرنامه دارند و یک میلیون از افاغنه غیرمجاز در کشور حضور دارند. علاوه بر اینها مهاجرانی از کشورهای پاکستان، عراق و کشورهای حوزه قفقاز نیز در کشور حضور دارند.
با وجود اینکه طی 10 سال گذشته حدود 5 میلیون نفر از مهاجران افغان غیرمجاز از ایران به سمت افغانستان فرستاده شدند و هر سال 500 هزار نفر از آنها طرد شدند اما همچنان تعداد زیادی از مهاجران افغانی در کشور حضور دارند.
وزیر کشور در این زمینه معتقد است که دلایلی همچون عدم شرایط مناسب زندگی و تسلط کافی دولت افغانستان و پاکستان به مرزهای خود تاکنون به خوبی بازگشت اتباع افغانی به کشورشان انجام نشده است چون ما آنها را از مرزهایمان خارج می‌کنیم اما به دلیل نبود کنترل از سوی دولت افغانستان و پاکستان آنها مجدد به کشورمان باز می‌گردند.

صرف هزینه‌های زیاد برای جمع‌آوری اتباع غیرمجاز
اگرچه عبدالرضا رحمانی فضلی میزان تردد اتباع غیرمجاز را از مرزهای خراسان جنوبی و سیستان و بلوچستان تردد حداقل می‌داند اما می‌گوید که تاکنون نیروی انتظامی با تقبل هزینه‌های بسیار این اتباع غیر مجاز را از سطح کشور جمع‌آوری و از مرزها خارج کرده است.
این در حالی است که وی برخی مطالب درباره حضور اتباع بیگانه را جوسازی قلمداد می‌کند و می‌گوید: آنطور که در سطح جامعه حس ناامنی شدید از حضور اتباع غیر مجاز عنوان می‌شود، وجود ندارد.
این مقام مسئول ادامه می‌دهد:‌ حدود350 هزار دانش آموز افغانی در مدارس کشور هستند، 11 هزار دانشجو و 10 هزار فارغ‌التحصیل از دانشگاه داریم. آنها بخشی از بازار اشتغال را در دست دارند. البته این بازارها به گونه‌ای نیست که مورد تمایل ایرانی‌ها باشد. باز هم در همین حوزه نیز بازار برای حضور ایرانی‌ها باز است. البته در برخی از شهرستان‌ها کار کردن این اتباع ممنوع است که برخی از نماینده‌ها نیز درخواست رفع ممنوعیت را دادند.
به گفته‌ی وی، از مجموع 23 شهرستان کرمان 16 شهرستان غربی و شرقی دچار مسائل و مشکلاتی است که ما اولویت خود را بر حل آن گذاشته‌ایم.

افزایش تردد اتباع بیگانه در آذربایجان‌غربی
این در حالی است که رییس کل دادگستری آذربایجان غربی در گفت‌وگو با «حمایت» درباره ممنوعیت قانون تردد معتقد است که در این استان با اجرای این طرح، تردد غیر مجاز رو به افزایش است به طوری که در سال گذشته 10 هزار تردد داشتیم و امسال به 27 هزار تردد رسیده است.
توکل حیدری با بیان اینکه در این استان جرایمی که از سوی اتباع بیگانه در این استان رخ می‌دهد زیاد نیست، توضیح می‌دهد: بیشترین جرایم در آذربایجان غربی مربوط به تردد غیر مجاز است.
در این میان ناصر عتباتی، دادستان اردبیل در گفت‌وگو با «حمایت» درباره حضور اتباع بیگانه می‌گوید: تعداد و نحوه حضور این افراد در اردبیل باید بررسی شود البته بررسی‌ها نشان می‌دهد که بیشترین دلیل تردد اتباع بیگانه در این استان دلایل گردشگری و درمانی است.

کاهش جرم و جنایت با ساماندهی اتباع بیگانه
از آنجایی که مسئولان بر ساماندهی اتباع بیگانه به خصوص تبعه‌های غیرمجاز تاکید دارند بر این اساس رییس کل دادگستری استان مرکزی، یکی از عواملی مهم در بروز ناامنی در استان مرکزی را جرایم و تخلفاتی است که از سوی اتباع بیگانه بروز می‌کند که بر این اساس ساماندهی اتباع بیگانه باید به صورت جدی پیگیری شود.
بر اساس بروز نا امنی‌ها حجت‌الاسلام و المسلمین قاسم عبداللهی بر ساماندهی اتباع بیگانه تاکید می‌کند و می‌گوید: ساماندهی باید با توجه به ظرفیت‌ها و توانمندی‌های قانونی در دستور کار قرار گیرد و این مهم به صورت جدی پیگیری شود.
رییس کل دادگستری استان مرکزی با اشاره به درگیری 2 تبعه افغان و قتل یکی از آن‌ها اظهار می‌کند: اگر این روند در استان‌ها ادامه پیدا کند شاهد افزایش جرم و جنایت در استان خواهیم بود؛ بر همین اساس ساماندهی اتباع بیگانه نقش مهمی در کنترل جرم و جنایت در جامعه دارد.

منبع : روزنامه حمایت – کدخبر 8535

0 0 رای ها
امتیاز دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

You may also like these

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x