سایت حقوقی راه مقصود

نداشتن گواهینامه در تصادفات رانندگی از موارد تشدید مجازات است

با توجه به اینکه در سال‌های اخیر افزایش تصادف‌ها زنگ خطر را به صدا در آورده است بر این اساس قوانین بازدارنده از سوی نهادهای مسئول به اجرا در آمده است اما با همه این راهکارها باز هم وجود راه‌های نامناسب و رعایت نکردن قوانین نیز مشکلاتی را در این حوزه ایجاد کرده است. این در حالی است که دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک نیز معتقد است که 20درصد پرونده‌های دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان آبیک مربوط به تصادفات جرحی است و تعداد قابل توجهی از تصادفات را فوتی‌ها تشکیل می‌دهند که این موضوع آسیب‌های زیادی را به خانواده و جامعه تحمیل می‌کند.

سعید احمدزاده در حاشیه همایش راکبان موتورسیکلت شهرستان آبیک، که داشتن گواهینامه معتبر رانندگی را یکی را ملزومات ذکر کرد، گفت: در تصادفات رانندگی نداشتن گواهینامه یکی از موارد تشدید در مجازات است.
این مسئول ادامه داد: اگر متهمی فاقد گواهینامه راهنمایی و رانندگی باشد، طبق ماده 718 قانون تعزیرات هم‌ ردیف با مست بودن محسوب شده و مجازاتش تشدید می‌شود.
وی افزود: در قانون بیمه نیز اگر فردی فاقد گواهینامه راهنمایی و رانندگی باشد، درصدی از بیمه به دلیل نداشتن گواهینامه کسر می‌شود.
این مسئول 20 درصد پرونده‌های دادسرای عمومی و انقلاب شهرستان آبیک را مربوط به تصادفات جرحی ذکر و خاطرنشان کرد: تعداد قابل توجهی از این پرونده‌ها را نیز، پرونده‌های خسارتی و فوتی تشکیل می‎‌دهد.

موتورسیکلت‌ها 2 برابر خودروها تصادف می‌کنند
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک تصریح کرد: با توجه به اینکه تعداد موتورسیکلت‌ها در شهرستان آبیک نسبت به خودروهای موجود بیشتر است، میزان تصادفات موتورسیکلت‌ها را نیز حدود دو برابر خودروهاست.
احمدزاده اضافه کرد: شهرستان آبیک در شاهراه اصلی و مسیر تردد چند استان و دومین جاده پرتردد کشور قرار گرفته است و برخی افرادی که بر اثر بی‌احتیاطی، تصادف برای آنان رخ می‌دهد ساکن این شهرستان نیستند.
وی تصریح کرد: برای پیشگیری از وقوع تصادف باید راهکارهای پیشگیرانه در نظر گرفته شود و فرهنگ‌سازی لازم برای رعایت مسائل راهنمایی و رانندگی صورت گیرد.
این مسئول افزود: جای نگرانی برای راکبان موتورسیکلتی که در استفاده از این وسیله نقلیه مهارت دارند وجود ندارد و می‌توانند برای دریافت گواهینامه که پروسه سختی هم نیست، اقدام کنند.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک ادامه داد: آگاهی از قانون، سبب ترغیب موتورسیکلت سواران به سوی دریافت گواهینامه و رعایت قانون می‌شود.
احمدزاده خاطرنشان کرد: رعایت قانون سبب حفظ سلامت رانندگان و سرنشینان وسایل نقلیه می‌شود و در کاهش تصادفات نیز مفید و مؤثر است.
وی اذعان کرد: در بیشتر مسیرها و جاده‌ها میزان سرعت مجاز 120 کیلومتر در ساعت است که در زمان بارش باران یا برف، رانندگان باید با سرعت مطمئنه رانندگی کنند؛ میزان سرعت در این زمان کمتر از سرعت مجاز در نظر گرفته می‌شود.
این مسئول افزود: رانندگان باید در زمان بارش نزولات جوی و لغزندگی جاده فاصله طولی را رعایت و شرایط ایمنی را در نظر گرفته و با سرعت مطمئنه حرکت کنند.
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک خاطرنشان کرد: مردم باید بدانند که هیچ مصلحتی بالاتر از قانون نیست و مصلحت‌اندیشی برای آینده، همان رعایت قانون است که همه ملزم به اطاعت از آن هستند.
احمدزاده با اشاره به اهدای کلاه ایمنی از سوی اداره کل حمل و نقل پایانه‌های استان قزوین به راکبان موتورسیکلت شهرستان آبیک، توضیح داد: این سبب آشنایی راکبان موتورسیکلت با قانون و در نتیجه رعایت آن می‌شود زیراکه اگر اهمیت رعایت قانون و رعایت شرایط و مسائل ایمنی راهنمایی و رانندگی برای آنان محرز شود، قانون را رعایت می‌کنند. دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک افزود: وجود جاده‌های اصلی پرتردد از دلایل اصلی وقوع تصادفات در شهرستان آبیک است؛ تعدادی از راه‌های فرعی شهرستان آبیک در ایام تعطیل پرتردد است که باید در این زمینه بازنگری استانی و ملی صورت گرفته و تدابیر لازم برای کاهش تصادفات در این جاده‌ها اندیشیده شود. این مسئول تأکید کرد: از رانندگان وسایل نقلیه درخواست می‌شود در حین رانندگی مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کرده تا شاهد وقوع حوادث تلخ و ناگوار برای خود و سرنشینان آنان نباشیم.
احمدزاده با اشاره به اهدای کلاه ایمنی از سوی اداره کل حمل و نقل پایانه‌های استان قزوین به راکبان موتورسیکلت شهرستان آبیک توضیح داد: این سبب آشنایی راکبان موتورسیکلت با قانون و در نتیجه رعایت آن می‌شود زیراکه اگر اهمیت رعایت قانون و رعایت شرایط و مسائل ایمنی راهنمایی و رانندگی برای آنان محرز شود، قانون را رعایت می‌کنند.

بازنگری در جاده‌های اصلی و فرعی پرتردد آبیک
دادستان عمومی و انقلاب شهرستان آبیک افزود: وجود جاده‌های اصلی پرتردد از دلایل اصلی وقوع تصادفات در شهرستان آبیک است؛ حتی تعدادی از راه‌های فرعی شهرستان آبیک در ایام تعطیل پرتردد است که باید در این زمینه بازنگری استانی و ملی صورت گرفته و تدابیر لازم برای کاهش تصادفات در این جاده‌ها اندیشیده شود.
این مسئول تأکید کرد: از رانندگان وسایل نقلیه درخواست می‌شود در حین رانندگی مقررات راهنمایی و رانندگی را رعایت کرده تا شاهد وقوع حوادث تلخ و ناگوار برای خود و سرنشینان آنان نباشیم.

منبع : روزنامه حمایت – کدخبر 9731

0 0 رای ها
امتیاز دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

You may also like these

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x