سایت حقوقی راه مقصود

سمت دادخواست دهنده

 

 

 

متن پرسش :
با سلام.نواحی آموزش و پرورش شخصیت حقوقی مستقلی برای اقامه دعوا ندارند و می بایست از طریق ادره کل طرح دعوا کنندحال اگر یکی از نواحی علیه شرکتی طرح دعوا کند و دادخواست بدوی را به نام خود بدهد و دادگاه به آن ایراد بگیرد که شما شخصیت حقوقی مستقلی ندارید آیا با صرف برگ نمایندگی از اداره کل متبوع ایراد مرتفع می شود یا نه؟لطفاً مستدل و مستند جواب بدهید با تشکر

متن پاسخ :
با سلام . به موجب ماده 84 ق.آ.د.م.یکی از ایراداتی که موجب صدور قرار رد دعوی از سوی دادرس می شود، ایراد عدم احراز سمت است یعنی سمت کسی که به عنوان نمایندگی اقامه دعوا کرده محرز نباشد.همانگونه که گفتید شخصیت حقوقی اداره آموزش و پرورش در اداره کل این سازمان متجلی است، و قاعدتا امضای مجاز نیز امضای مدیرانی است که این اختیار به موجب اساسنامه و اوراق رسمی به ایشان داده شده است . مطابق ماده32 قانون آیین دادرسی دادگاه های عمومی و انقلاب وزارت خانه ها ، مؤسسات دولتی و وابسته به دولت ، شرکت های دولتی ،نهادهای انقلاب اسلامی و مؤسسات عمومی غیر دولتی ، شهرداری ها و بانک ها می توانند علاوه بر استفاده ازوکلای دادگستری برای طرح هر گونه دعوا یا دفاع از اداره حقوقی خود یا کارمندان رسمی خود با داشتن یکی از شرایط زیر ، به عنوان نماینده حقوقی استفاده نمایند.

1 – دارا بودن لیسانس دررشته حقوق با دو سال سابقه کارآموزی د ردفاتر حقوقی دستگاه های مربوط

2. دو سال سابقه کار قضایی یا وکالت به شرط عدم محرومیت ازاشتغال به مشاغل قضاوت یا وکالت . تشخیص احراز شرایط یاد شده به عهده بالاترین مقام اجرایی سازمان یا قائم مقام قانونی وی خواهد بود .» بنابراین می بینیم که قانونگذار نحوه اعطای نمایندگی حقوقی را با ذکر شرائط تعریف و احصا کرده است . لذا دادان نمایندگی حقوقی به نواحی برای طرح دعوی فاقد وجاهت و استناد قانونی است . در نظریه 10085/7 ـ 2/11/80 اداره حقوقی قوه قضاییه با ضرورت احراز شرایط نمایندگان تعرفه شده توسط مافوق در وزارت خانه یا مؤسسه متبوعه این امر را مانع ورود دادگاه در عدم پذیرش نماینده حقوقی فاقد شرایط ندانسته است .

 

 

 

0 0 رای ها
امتیاز دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

You may also like these

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x