سایت حقوقی راه مقصود

ممنوع بودن تفتیش خودرو بدون حکم قضائی

 

 

 

متن پرسش :
آیا بدون حکم قضایی میشود در خیابان جلو ماشین مردم رو گرفت و تفتیش کرد .؟

متن پاسخ :
دستورات لازم به مأمورین انتظامی حق توقیف و بازرسی خودروهای شخصی را بدون كسب اجازه از مقام قضایی در جرایم غیرمشهود ندارند. چرا كه به موجب ماده15و18 قانون آئین دادرسی دادگاه‌های عمومی و انقلاب در امور كیفری مصوب1378، ضابطین دادگستری می بایست به محض اطلاع از وقوع جرم مراتب را جهت اخذه اطلاع مقامات قضایی برسانند و به موجب ماده19 همان قانون، ضابطین دادگستری حق اخذ تأمین از متهم را نداشته و اتخاذ تصمیم درباره فرد دستگیر شده با مقام قضایی است.

مستند به ماده24 قانون فوق، ضابطین دادگستری حق نگهداشتن متهم را در جرایم غیرمشهود ندارند و مهمتر این كه خودرو محدوده شخصی محسوب و هیچ فردی حق تعرض به حریم خصوصی اشخاص را ندارد زیرا بر اساس اصل بیست و دوم قانون اساسی حیثیت، جان، مال، حقوق، مسكن و شغل اشخاص از تعرض مصون است.

ضمانت اجرای این اصل مهم ماده570 قانون مجازات اسلامی است كه بر اساس آن هریك از مقامات و مأمورین وابسته به نهادها و دستگاه‌های حكومتی كه برخلاف قانون، آزادی شخصی افراد ملت را سلب كند یا آنان را از حقوق مقرر در قانون اساسی جمهوری اسلامی ایران محروم نماید علاوه بر انفصال از خدمت و محرومیت یك تا پنج سال از مشاغل حكومتی به حبس از دو ماه تا سه سال محكوم خواهد شد. البته برخی علی رغم اعتقاد به ممنوع بودن توقیف یا بازرسی خودرو این عمل را جرم ندانسته و فاقد ضمانت اجرای كیفری می‌دانند. ( پاسخ داده شده توسط روابط عمومی سازمان قضایی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران )

 

 

 

0 0 رای ها
امتیاز دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

You may also like these

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x