سایت حقوقی راه مقصود

شرائط لازم برای الزام خوانده به تنظیم سند رسمی

 

 

 

متن پرسش :
«اداره بنیاد مسكن انقلاب اسلامی» طی قرارداد پیش فروش آپارتمان اقدام به فروش یك واحد آپارتمانی به شخص «علی» مینماید ودر ماده 10 قرارداد تصریح شده تنظیم سند رسمی بعد از انتخاب بلوك آپارتمانی و تسویه حساب كامل خریدار ،انجام خواهد شد «علی» اقدام به انتخاب واحد نموده ولی از اقدام به تسویه حساب كامل بدهی خودامتناع نموده وواحد آپارتمانی را به شخص «حسن» طی سند عادی فروخته ومتعهد گردیده هر زمان خریدار بخواهد فروشنده موظف به تنظیم سند رسمی انتقال نماید. حال «علی» هم از تنظیم سند رسمی و هم از تسویه حساب كامل با اداره بنیاد امتناع می نماید.

1)شخص «حسن» چه اقدامی در جهت الزام علی به تنظیم سند رسمی انتقال میتواند انجام دهد؟

2)آیا ارائه دادخواست الزام به تنظیم سند رسمی بطرفیت «اداره بنیاد مسكن و علی» امكانپذیر میباشد؟ با این توضیح كه عدم تسویه حساب با اداره بنیاد توسط علی چه اثری بر نتیجه دادخواست دارد؟

متن پاسخ :
با سلام .

1 – از آنجا که هیچ گونه رابطۀ حقوقی فیمابین «حسن» و «اداره بنیاد مسكن» وجود ندارد بنابر این طرح دعوی به طرفیت آن اداره فاقد وجاهت حقوقی است .

2 – چنانچه در قرارداد تعهد «علی» به ایفای تعهدات و تسویۀ بدهی اداره بنیاد مسكن ( همراه و علاوه بر تعهد به تنظیم سند رسمی به نام حسن ) تصریح شده باشد ، حسن می تواند الزام به ایفای تعهد علی را توأما و ابتدا به تسویه حساب با اداره بنیاد مسكن و رفع موانع قانونی انتقال و سپس تنظیم سند رسمی انتقال به نام خود را طی دادخواست واحد از دادگاه بخواهد .ولی اگر این موضوع در قولنامه پیش بینی نشده باشد ، امکان طرح دادخواست الزام به انتقال به لحاظ وجود مانع خارجی برای این امر( بدهی به بنیاد مسکن )و همچنین تقاضای الزام «علی» به تسویۀ حساب با ادارۀ مزبور، دشوار است . این برداشت حقوقی در سایر موارد مشابه که مانع خارجی برای انتقال سند وجود دارد ، نظیر ترهین ملک مورد معامله یا بدهی به سایر سازمانها و اشخاص حقیقی و حقوقی جاری و حاکم است . موفق باشید

 

 

 

0 0 رای ها
امتیاز دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

You may also like these

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x