سایت حقوقی راه مقصود

اثر ازدواج موقت در دوران عده

 

 

 

متن پرسش :
سلام با زنی که علاقه فراوانی با هم داریم و هردو مقید هستیم ازدواج موقت به تازگی نمودم و نزدیکی داشتیم. بعد از چند روز اتفاقی متوجه شدیم که این ازدواج مورد دارد و ممکن است اصلا نتوانیم دیگر با هم ادامه دهیم چون این خانم یک ماه قبل تازه طلاق خلعی انجام داده و عده نگه نداشته است. چون با شوهرش حدود 6 ماه جدا بوده و نزدیکی نداشته است. حال که متوجه شدیم هم در عذابیم و هم نمی خواهیم همدیگر را از دست بدهیم. لطفا ما را راهنمایی کنید. می گویند بعضی از مراجع می گویند می توان با این وجود ادامه داد.

متن پاسخ :
با سلام . دوست من به حالات چهارگانه ذیل و احکام و آثار آن توجه نمائید:

الف‌ ـ هرگاه‌ مردی‌ با علم‌ به‌ اینكه‌ زن‌ شوهر دارد و نیز علم‌ داشته‌ باشد كه‌ ازدواج‌ موقت‌ با زن‌ شوهردار حرام‌ است‌ با او ازدواج‌ نماید، هم‌ عقد ازدواج‌ موقت‌ باطل‌ است‌ و هم‌ اینكه‌ آن‌ زن‌ بر این‌ مردحرام‌ ابدی‌ است‌. یعنی‌ آنكه‌اگر ازدواج‌ قبلی‌ این‌ زن‌ از شوهرش‌ به‌ هر دلیل‌ منحل‌ گردد، این‌ دو نمی‌توانند هیچ‌ وقت‌ با یكدیگر ازدواج‌ نمایند. و با فرض‌ علم‌ داشتن‌ مرد به‌ شوهر دار بودن‌ زن‌ و حرمت‌ ازدواج‌ موقت‌، از این‌ جهت‌ دیگر فرقی‌ نمی‌كند كه‌ آیا بین‌مرد و زن‌ شوهردار نزدیكی‌ واقع‌ شده‌ است‌ یا خیر; در هر صورت‌ موجب‌ حرمت‌ ابدی‌ است‌.

ب‌ ـ هرگاه‌ مردی‌ با علم‌ به‌ اینكه‌ زن‌ در عده‌ طلاق‌ یا عده‌ وفات‌ است‌ یعنی‌ آن‌ كه‌ از شوهر خود طلاق‌ گرفته‌ و در عده‌ طلاق‌ است‌ و یا آن‌ كه‌ شوهر وی‌ فوت‌ نموده‌ و در عده‌ وفات‌ است‌ و با چنین‌ زنی‌ ازدواج‌ موقت‌ نماید اعم‌ ازاینكه‌ با وی‌ نزدیكی‌ كند یا نه‌ عقد ازدواج‌ موقت‌ باطل‌ و بلااثر بوده‌ و موجب‌ حرمت‌ ابدی‌ است‌ و پس‌ از گذشت‌ عده‌ طلاق‌ یا عده‌ وفات‌، هیچ‌ وقت‌ این‌ مرد نمی‌تواند با این‌ زن‌ ازدواج‌ موقت‌ نماید.

ج‌ ـ اگر مردی‌ نمی‌داند زنی‌ شوهر دارد یا نمی‌داند زن‌ در عده‌ طلاق‌ یا در عده‌ وفات‌ است‌ و او را به‌ عقد موقت‌ خود درآورد، چنانچه‌ با وی‌ نزدیكی‌ نكرده‌ باشد، عقد ازدواج‌ موقت‌ باطل‌ و بلااثر است‌; اما به‌ لحاظ جهل‌ و عدم‌اطلاع‌ از وضعیت‌ زن‌، موجب‌ حرمت‌ ابدی‌ نمی‌شود و پس‌ از سپری‌ شدن‌ مدت‌ عده‌ طلاق‌ یا عده‌ وفات‌، این‌ دو می‌توانند به‌ عقد ازدواج‌ موقت‌ هم‌ دربیایند.

د ـ اگر مردی‌ نمی‌داند زنی‌ شوهر دارد و یا نمی‌داند زن‌ در عده‌ طلاق‌ یا عده‌ وفات‌ است‌ و یا آن‌ كه‌ وضعیت‌ زن‌ را از این‌ حیث‌ می‌داند اما جهل‌ به‌ حكم‌ دارد و نمی‌داند كه‌ ازدواج‌ با زن‌ شوهردار یا زن‌ در حال‌ عده‌ طلاق‌ یاوفات‌، موجب‌ حرمت‌ ابدی‌ است‌ و او را به‌ عقد و ازدواج‌ موقت‌ خود درآورد و نزدیكی‌ نماید، هم‌ عقد باطل‌ است‌ و هم‌ موجب‌ حرمت‌ ابدی‌ است‌ و مطلقا بر هم‌ حرام‌ می‌شوند.موفق باشید.

 

 

 

0 0 رای ها
امتیاز دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

You may also like these

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x