سئوالات متداول

مسئولیت متصدیان امور بانکی در احراز اصالت اسناد

 

 

 

متن پرسش :
با سلام من کارمند بانک هستم در سال 82 برای کسی افتتاح حساب نموده ام که اصل شناسنامه را با کپی ان تطبیق داده ام و امضاء کرده ام و رئیس صندوق برای تائید کار من و شناسنامه از طریق سیستم از ثبت احوال استعلام گرفته است و جواب استعلام قبول امده است و شخص دسته چک 10برگی از بانک گرفته و1فقره چک برگشتی دارد حالا در سال90 صاحب اصلی ان مشخصات برای افتاح حساب به بانک مراجعه کرده و بانک به او گفته که چک برگشتی دارد حالا ان شخص از من و رئیس صندوق شکایت کرده ما از لحاظ بانکی کارمان درست طبق مقررam2006iات بوده خواستم بدانم ایا من و رئیس صندوق در دادگاه مقصر شناخته میشویم ؟ یا نه؟ در سال 90بازهم استعلام از ثبت احوال گرفته شده باز هم جواب قبول امده اما بعد از مراجعه حضوری به ثبت احوال و نشان دادن کپی واستعلام حضوری معلوم شد شناسنامه که افتتاح حساب کرده جعلی بوده حالا چرا ثبت احوال جواب قبول به بانک داده جای تعجب است

متن پاسخ :
با سلام . آنچه در مسئولیت متصدیان بانکها می باشد اینست که مدارک و اصالت امضاها را در حد عرف بانکی تشخیص دهند . و لذا اگر مدرکی آنچنان با مهارت جعل شود که تشخیص اصالت آن برای افراد بانکی در بدو امر ممکن نباشد و جز کارشناس رسمی در رشته خط و امضاء نتواند جعلی بودن آن را احراز کند، یا امضائی در حد عرف بانکی با نمونه امضاء مجاز صاحب حساب مطابقت داشته باشد و با این وصف چکی پاس شود یا مالی پرداخت گردد، متصدی ضامن نیست . زیرا در حد مقدورات مطابقت را تشخیص داده است . موفق باشید