سایت حقوقی راه مقصود

تحقیقات جرایم خاص در اصفهان به‌طور تخصصی انجام می‌شود

رییس‌کل دادگستری استان اصفهان گفت: در دادسرای اصفهان، مجتمع ویژه‌ای برای انجام تحقیقات جرایم خاص پیش‌بینی شده و تحقیقات مرتبط با جرایم اقتصادی در دادسرا و دادگاه به طور تخصصی انجام می‌پذیرد.
احمد خسروی‌وفا در دیدار با معاون شورای مرکزی بازرسی انضباطی حزب کمونیست چین اظهار کرد: در جمهوری اسلامی ایران از اهم وظایف قوه قضاییه بحث نظارت است. از جمله نظارت بر اجرای صحیح قوانین در دستگاه‌های اداری و اجرایی و قضایی کشور که این مسئولیت به طرق مختلف مورد پیش‌بینی قرار گرفته است. تأسیس سازمان بازرسی زیر نظر قوه قضائیه برای بازرسی و نظارت بر نظام اداری کشور در اصل 174 قانون اساسی از این حیث است.
به گزارش روابط عمومی دادگستری استان اصفهان، وی افزود: این اصل تصریح می‌کند که براساس حق نظارت قوه قضاییه نسبت به حسن جریان امور و اجرای صحیح قوانین در دستگاه‌های اداری، سازمانی به نام «سازمان بازرسی کل کشور» زیر‌نظر رییس قوه قضاییه تشکیل می‌شود، حدود اختیارات و وظایف این سازمان را قانون تعیین می‌کند.
وی تصریح کرد: یکی دیگر از شیوه‌های نظارت قوه قضاییه، نظارت غیرمستقیم بر قوه مجریه و سایر نهادهای جمهوری اسلامی است‌، این نظارت از طریق دیوان عدالت اداری به عمل می‌آید که با ابطال آیین‌نامه‌ها و بخشنامه‌های دولتی در صورت شکایت شاکی صورت می‌پذیرد.
خسروی‌وفا افزود: اصل 170 قانون اساسی، ابطال آیین‌نامه‌ها و تصویب‌نامه‌ها را به طور انحصاری وظیفه دیوان عدالت اداری می‌داند و اصل 173 قانون اساسی اشعار می‌دارد که به منظور رسیدگی به شکایات، تظلمات و اعتراضات مردم نسبت به مأموران یا واحدها یا آیین‌نامه‌های دولتی و احقاق حقوق آن‌ها، دیوانی به نام عدالت اداری زیر‌نظر رییس قوه قضاییه تأسیس می‌شود.
وی در زمینه جایگاه دیوان عالی کشور گفت: با توجه به اصل 161‌قانون اساسی‌، دیوان عالی کشور ناظر بر دیگر دادگاه‌ها و در واقع عالی‌ترین مرجع قضایی کشور پس از رییس قوه قضاییه است.
رییس‌کل دادگستری استان اصفهان خاطرنشان کرد: دیوان عالی کشور به شکایات و تظلمات به‌طور مستقیم و ماهوی رسیدگی نمی‌کند، بلکه این نوع شکایات در دادگاه صلاحیت‌دار رسیدگی شده و در مواردی که قانون پیش‌بینی کرده در دیوان عالی کشور مطرح می‌شوند تا در هیچ مرحله‌ای از رسیدگی، قانون نقض نشده باشد و به این ترتیب نظارت بر اجرای صحیح قانون اعمال می‌شود، دیوان عالی کشور باید نسبت به مراحل رسیدگی نظارت داشته باشد‌.
وی اظهار کرد: دادگستری کل استان اصفهان نیز با توجه به قانون‌، وظایف متعددی بر‌عهده دارد که از جمله آن‌ها می‌توان به مبارزه با فساد اشاره کرد. در این راستا در 2 قسمت پیشگیری و برخورد قانونی این رسالت را بدوش می‌کشد.
خسروی‌وفا افزود: در راستای برخورد نیز پرونده‌های قضایی تشکیل شده با دقت فراوان و سرعت لازم رسیدگی و منتج به نتیجه شده و احکام صادره قاطعانه اجرا شده است.
وی بیان کرد: دادستان به عنوان مدعی‌العموم وظیفه رصد جرایم، تعقیب متهم و تقاضای کیفر را از دادگاه به عهده دارد. در دادسرای اصفهان مجتمع ویژه برای انجام تحقیقات جرایم خاص پیش‌بینی شده و تحقیقات مرتبط با جرایم اقتصادی در دادسرا و دادگاه به طور تخصصی انجام می‌پذیرد.

منبع : روزنامه حمایت – کدخبر 9689

0 0 رای ها
امتیاز دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

You may also like these

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x