سایت حقوقی راه مقصود

اجرای آزمایشی لایحه اصلاح قانون شوراهای حل اختلاف به مدت سه سال

سخنگوی حقوقی و قضایی مجلس شورای اسلامی گفت که طبق مصوبه این کمیسیون لایحه اصلاح قانون شوراهای حل واختلاف به مدت سه سال به صورت آزمایشی اجرا می‌شود.

محمد علی اسفنانی در گفت‌وگو با خبرنگار پارلمانی خبرگزاری دانشجویان ایران (ایسنا) در توضیح جلسه امروز کمیسیون حقوقی و قضایی مجلس گفت:‌ کمیسیون امروز به بررسی لایحه اصلاح قانون شورای حل اختلاف طبق اصل 85 قانون اساسی پرداخت و 46 ماده آن را تصویب کرد.

وی با بیان اینکه این لایحه جهت اعلام نظر شورای نگهبان به این شورا فرستاده شده است گفت:‌ با توجه به اینکه از مجلس جهت تصویب این لایحه به صورت اصل 85 اجازه گرفته‌ایم ،‌ مواد این لایحه به شورای نگهبان جهت اعلام نظر فرستاده شد و تنها یک ماده آن یعنی اجرای آزمایشی لایحه به مدت سه سال به صحن علنی جهت اعلام نظر فرستاده شد.

وی در توضیح این لایحه گفت:‌ پیش از تصویب این لایحه رسیدگی به دعاوی مربوط به اموال غیر منقول و منقول در صلاحیت شوراهای حل اختلاف بود که اصلاحاتی در این زمینه صورت گرفت به طوری که این شورا به دعاوی منقول رسیدگی می‌کند و رسیدگی به دعاوی غیر منقول به چند مورد خاص محدود شده و بقیه در صلاحیت دادگاه است.

اسفنانی با بیان اینکه طبق مصوبه این کمیسیون شوراهای حل اختلاف به رسیدگی به دعاوی منقول تا 20 میلیون می پردازند گفت که بیشتر از این میزان تا 5 میلیون تومان بوده است.

وی در مورد موارد مجاز رسیدگی شوراهای حل اختلاف به دعاوی غیر منقول گفت:‌این شوراها تنها می توانند به دعاوی غیر منقول مربوط به تخلیه مستاجر، سرقفلی، حق کسبه،‌ تبدیل اجاره بها، انحصار وراثت ، مهریه و امثالهم رسیدگی کند و جز این موارد حق رسیدگی ندارد.

اسفنانی تغییر در پرداخت هزینه دادسرا از دیگر موارد مصوب کمیسیون در لایحه اصلاح قانون شورای حل اختلاف عنوان و اظهار کرد: پیش از این هزینه دادرسی به صورت ثابت و یکنواخت تمامی درخواست کنندگان رقم 10 هزار تومان بود که در حال حاضر هزینه رسیدگی در شورای حل اختلاف در کلیه مراحل 50 درصد میزان هزینه دادرسی در دادگاه ها است.

به گفته وی در این مصوبه پیش بینی شده است که حداقل حقوق اداره تامین اجتماع برای اعضای شورای حل اختلاف در نظر گرفته شده است که پیش از آن میزان بسیار جزئی بوده است.

منبع : ایسنا

0 0 رای ها
امتیاز دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

You may also like these

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x