سایت حقوقی راه مقصود

حق سرقفلی برخلاف حق کسب و پیشه با تخلف ساقط نمی شود

آیا می دانستید مبناي سرقفلي ناشي از پرداخت مبلغ در اول اجاره است در حالي كه مبناي حق كسب و پيشه بستگي به حسن شهرت و جمع‌آوري مشتري و رونق كسب دارد؟

آیا می دانستید سرقفلي از ابتدای اجاره حتي به محض اتمام ساخت و ساز مكان تجاري وجود دارد (بطوريكه مشهور است بعد از اتمام ساخت و ساز مكانهاي تجاري سرقفلي ملك با انواع جملات مشابه مثل «سرقفلي اين ملك به فروش مي‌‌رسد» در معرض فروش قرار مي‌‌گيرد) در حالي كه حق كسب و پيشه بدواً موجوديت نداشته و به تدریج با فعاليت مستأجر ایجاد مي‌‌شود؟

آیا می دانستید اسقاط حق كسب و پيشه در اول اجاره با توجه به اينكه هنوز به وجود نيامده (به لحاظ عدم امكان اسقاط مالم يجب) ممكن نيست در حالي كه توافق طرفين اجاره مبني بر اسقاط سرقفلي موجه است و بلا اشکال؟

آیا می دانستید حق سرقفلی قابل ضمان است یعنی با ارزیابی کارشناس و تعیین ارزش آن قابلیت ضمان را دارا است در صورتی که بطور رسمی به ثبت رسیده باشد ولی حق کسب و پیشه این قابلیت را ندارد؟

آیا می دانستید حق سرقفلی قابل واگذاری و انتقال به غیر است ولی حق کسب و پیشه قابل واگذاری به غیر نیست مگر در صورت درخواست تجویز انتقال منافع و صدور حکم در این خصوص یا تفویض انتقال به غیر؟

آیا می دانستید ميزان حق كسب و پيشه به تعداد مشتري‌هاي محل كسب و رونق كسب و كار بستگي دارد در حالي كه ميزان حق سرقفلي با موقعيت و كيفيت بنا در ارتباط است؟

آیا می دانستید چنانچه مالك سرقفلي نگرفته باشد و مستاجر با دريافت سرقفلي ملك را به ديگري واگذار كند، پس از پايان مدت اجاره مستاجر اخير حق مطالبه سرقفلي را ازمالك ندارد؟

آیا می دانستید حق سرقفلی با تخلف ساقط نمی شود ولی حق کسب و پیشه به صرف تحقق تخلف ساقط می شود؟

آیا می دانستید مستفاد از مفهوم حق کسب و پيشه و عوامل مؤثر اصلي در آن، شرط استحقاق پرداخت آن منوط به فعاليت کسبي مشروع و قانوني مستأجر در عين مستأجره مي‌باشد؟

آیا می دانستید در حق کسب و پيشه در صورت عدم توافق مالک و مستأجر، درنهايت دادگاه وارد قضيه شده و از طريق کارشناس صلاحيت‌دار ميزان حق کسب و پيشه را تعيين مي‌نمايد؟

آیا می دانستید در تعيين ميزان حق سرقفلي هيچ عاملي غير از ميل و خواسته مالک دخيل نيست؟

آیا می دانستید تحقق حق کسب و پيشه منوط به برقراري رابطه استيجاري مي‌باشد لکن شرط تحقق حق سرقفلي منوط به قرارداد اجاره نمي‌باشد (عقد صلح يا هبه)؟

منبع : هفنه نامه نقش نو شماره101

0 0 رای ها
امتیاز دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

You may also like these

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x