سایت حقوقی راه مقصود

چه دادگاه‌هایی صلاحیت رسیدگی به جرایم کارمندان دولت را دارند؟

خبرگزاری میزان: یکی از مجتمع‌های قضایی تخصصی در حوزه حقوقی و قضایی، مجتمع قضائی ویژه کارکنان دولت است که جرایم مربوط به کارمندان دولت را بررسی می‌کند.

به گزارش خبرنگار حقوقی و قضایی خبرگزاری میزان، حوزه قضايي عبارت است از قلمرو يك بخش يا شهرستان كه دادگاه در آن واقع است. یکی از مجتمع های قضایی تخصصی در حوزه حقوقی و قضایی، مجتمع قضائی ویژه کارکنان دولت است که در میدان 15خرداد، جنب کاخ گلستان قرار دارد و رسیدگی به جرایم کارکنان دولت را در دستور کار دارد.

سید حمید حسینی رییس مجتمع قضایی کارکنان دولت در باره صلاحیت دادگاه‌ها در رسیدگی به جرائم کارمندان می گوید: ‌ اگر کارمندی در رابطه با وظیفه و شغل اداری‌اش مرتکب جرمی شود در دادگاه جزایی مرکز استان به جرم او رسیدگی می‌شود؛ مثلا اگر یک کارمندی در شهرستان رباط کریم مرتکب توهین به یک فرد عادی شود؛ از آنجایی که یک جرم عادی مرتکب شده؛ دادگاه رباط‌کریم به این پرونده رسیدگی می‌کند و اگر در ارتباط با شغل و وظایف اداری‌اش مرتکب جرم شود در دادگاه جزایی مرکز استان که شهر تهران باشد به این پرونده رسیدگی خواهد شد.

به موجب قانون تشكيل ديوان كيفر مصوب 1334 به منظور رسيدگي به جرايم كاركنان دولت نظير اختلاس، تصرف غيرقانوني، كلاهبرداري ، رشوه و ارتشا تشكيل گرديد. همچنين ديوان فوق صلاحيت رسيدگي به كليه جرايم معاونان و مديران كل وزارتخانه ها و معاونان نخست وزير و مديران كل نخست وزيري و سازمانها و موسسات دولتي و وابسته به دولت وسفرا و روسای دانشكده ها و دانشگاهها و موسسات عالي علمي، استانداران وفرمانداران وروسا ومستشاران و دادستان ديوان محاسبات و دارندگان پايه هاي قضائي رانيز برعهده داشت. اما در سال 1373 با تصويب آيين نامه اصلاحي قانون تشكيل دادگاههاي عمومي وانقلاب صلاحيت رسيدگي به جرايم كاركنان دولت به داسرا ها ودادگاههاي عمومي جزايي محول گرديده وبه موجب بندالف ماده 4 قانون فوق مراجع قضايي براي رسيدگي دراين زمينه صلاحيت ذاتي عام كسب نموده اند.

طبق بخشنامه شماره ۲۰/۲۰۱/۸۲ مورخ ۱۳۸۲/۲/۷ شرح وظايف دادسراي رسيدگي به جرائم كاركنان دولت به شرح زیر است:

ـ رسيدگي به اتهامات مذكور در ذيل تبصره ماده ۴ قانون اصلاح تشكيل دادگاه هاي عمومي و انقلاب ، مصوب ۱۳۸۰

ـ رسيدگي به جرائم مربوط به كتاب و رسانه اعم از مطبوعات ، سينما ، تئاتر و اينترنت

– رسيدگي به جرائم ارتشاء و اختلاس كليه كاركنان دولت و نيروهاي مسلح از درجه سرگردبه بالا

ـ رسيدگي به جرائم شهرداران مناطق تهران و معاونين آنها

ـ رسيدگي به جرائم اتباع بيگانه به استثناء اتباع كشورهاي افغانستان ، هند پاكستان وبنگلادش

منبع :خبرگزاری میزان

0 0 رای ها
امتیاز دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

You may also like these

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x