سایت حقوقی راه مقصود

استقلال وکلا و ارتباط تنگاتنگ آن با حق دفاع

تهران – ایرنا – استقلال وکلا از موضوعات مهم در حوزه وکالت و همواره مورد تاکید مسوولان و کارشناسان علم قضا بوده است.

به گزارش خبرنگار حقوقی قضایی ایرنا، سابقه وکالت در دعاوی، بسیار طولانی بوده و به قبل از میلاد مسیح بازمی گردد و در ایران از سال 1356 حضور وکیل در محاکم و دعاوی اجباری شده است.

یک دادرسی عادلانه بدون حضور وکیل امکانپذیر نیست و در اسناد و ضوابط بین المللی نیز بر آن تأکید شده است.

اگر به وکیلی اجازه دخالت در دادرسی داده نشود یا دادگاه وکیل معرفی شده از سوی طرفین دعوا را نپذیرد، این دادرسی عادلانه نیست و در ایران نیز این موضوع موجب نقض حکم است.

استقلال وکلا موضوع مهمی است که چه خود کانون های وکلا و چه حتی مقامات دولتی و قضایی بر آن تاکید دارند.

رییس دستگاه قضا پنجم تیر ماه در همایش سراسری قوه قضاییه درمورد لایحه جامع وکالت که برخی وکلا آن را مغایر با استقلال خود می دیدند، گفته بود، اگر مواردی از نظارت در لایحه جامع وکالت مشاهده شده این نظارت استقلال وکلا را کمرنگ نمی کند.

آیت الله صادق آملی لاریجانی خاطرنشان کرد، لایحه جامع وکالت منافاتی با استقلال وکلا ندارد.

معاون اول قوه قضاییه نیز در یکی از مراسم تحلیف کارآموزان قضایی با بیان اهمیت کار وکالت، گفت: چرا باید از ورود وکیل به دادگاه ممانعت شود، اگر وکیل در کشف حقیقت کمک می کند، وجود او خیلی هم خوب است.

حجت الاسلام والمسلمین غلامحسین محسنی اژه ای کار قضاوت را کاری بزرگ و بسیار متنوع دانست و ادامه داد: وکلا در این میان با کار کارشناسی می توانند کمک قابل توجهی در امر قضاوت داشته باشند.

** استقلال حق مسلم وکیل است

رییس جمهوری نیز دوازدهم اسفند سال 92 در دیدار با اعضای هیات مدیره کانون های وکلای دادگستری، از استقلال به عنوان حق مسلم وکیل یاد کرد و خطاب به حقوقدانان گفت: برای دولت، مهم، اجرای عدالت و گرفتن حق مردم است.

حجت الاسلام والمسلمین دکتر حسن روحانی ادامه داد: بر این اساس امیدوارم لایحه جامع وکالت به گونه ای تنظیم و به مجلس ارایه شود و در مجلس نیز به گونه ای مورد بررسی و تصویب قرار گیرد که نتیجه آن به دست آمدن قانونی باشد که عدالت و حقوق مردم را تامین کند.

** وکالت و رفتار حرفه ای وکلا در سطح بین المللی

در سطح جهانی، اتحادیه بین المللی وکلای دادگستری(آی بی ای) – IBA – وجود دارد که کانون وکلای مرکز نیز عضو این اتحادیه است.

این اتحادیه هر سال همایشی برگزار و ضوابطی را به اعضا ابلاغ می کند، اما ضوابطی که در سطح بین المللی ضمانت اجرایی داشته باشد، موجود نیست.

اصولاً این اتحادیه، یک نهاد دولتی و حکومتی نیست که دولت ها عضو آن باشند. ضوابط این اتحادیه، بیشتر جنبه ارشادی دارد. اغلب کانون های وکلای کشورهای جهان عضو این اتحادیه هستند.

 ** تاکید کانون های وکلای کشورهای مختلف دنیا بر تقویت استقلال این کانونها

وکلای کشورهای مختلف دنیا با تاکید بر تقویت استقلال کانون های وکلا، خواستار هم اندیشی و هم افزایی بیشتر در بین خود شده اند.

در همین راستا، همایشی بین المللی به نام همایش استقلال حرفه وکالت و کانون های وکلای دادگستری از منظر بین الملل، چهارم مرداد ماه در برج میلاد برگزار شد. روسای اتحادیه های سراسری وکلای کشورهای جهان با تاکید بر اهمیت استقلال وکلا، با بهره مندی از تجارب یکدیگر خواستار توجه بیشتر این قشر به هم افزایی و هم اندیشی شده اند.

 ** دوری از سیاست زدگی، شرط استقلال وکلا

رییس کانون وکلای دادگستری مرکز در این همایش دوری از سیاست زدگی را شرط استقلال وکلا عنوان کرد و گفت، هر گاه سیاست در قضاوت دخیل شد از مسیر خود منحرف گشته است.

علی نجفی توانا، دفاع از حقوق بشر را یکی از وظایف نهاد وکلا عنوان کرد و ادامه داد: بدون حقوق بشر امکان زندگی بشری ممکن نیست و این موضوع نیز وکیل مستقل می خواهد.

به گفته وی، وکیلی که مستقل نباشد و در حقیقت در اداره امور و نهادهای عمومی دخالت کند مستقل نیست و قدرت دفاع از حق را نخواهد داشت.

 ** عدم استقلال وکلا حق دفاع را مخدوش می کند

رییس اتحادیه سراسری کانون های وکلای دادگستری(اسکودا) نیز در این همایش با بیان اینکه استقلال وکلا با حق دفاع ارتباط تنگاتنگی دارد، گفت: اگر وکیل استقلال نداشته باشد، حق دفاع نیز مخدوش خواهد شد.

بهمن کشاورز، استقلال کانون های وکلا را ضامن بقای استقلال و آزادی وکیل دانست و خاطرنشان کرد: بحث و گفت وگو درمورد استقلال کانون ها تا زمانیکه به معنی واقعی و بطور کامل در جامعه ای محقق نشود نه تکراری و نه موجب ملال خواهد بود.

 ** استقلال وکلا باید تقویت شود

نمایندگان کشورهایی چون ترکیه، اتریش، آلمان و نیز کمیسیون کانون بین المللی وکلا نیز از میهمانان خارجی و دیگر سخنرانان این همایش بودند.

نماینده کانون بین المللی وکلا و رییس اتحادیه وکلای استرالیا با بیان اینکه استقلال کانون های وکلا موضوع بسیار مهمی است، خواستار تقویت استقلال وکلا شد.

مرجری نیکول، آموزش و تربیت، نظم و دسترسی به عدالت را موارد حایز اهمیت برای وکلا عنوان کرد.

نماینده کانون بین المللی وکلا، «آی بی ای» – IBA – را یک سازمان بین المللی خواند که برای هماهنگی در حفظ حقوق کانون های وکلای دنیا ایجاد شد.

وی گفت: این سازمان به عنوان صدای جهانی جامعه وکالت تشکیل شده و حدود 200 عضو حقوقی دارد.

به گفته مرجری نیکول، آموزش حرفه وکالت و اصول «آی بی ای»، رفتار حرفه ای وکلا، قطعنامه ضد فساد و چگونگی داشتن استقلال وکلا و ارتقا علمی آنها، از موارد اقدامات اجرایی است.

 ** وکلا یکی از ارکان تشکیل دهنده قوه قضاییه هستند

رییس اتحادیه کانون های وکلای ترکیه، سخنران دیگر این همایش با بیان اینکه در نتیجه توافق هسته ای، ایران درهای خود را به روی جهان و جهان درهای خود را به روی ایران خواهد گشود، گفت: پیشرفت ها در ایران و ترکیه آنقدر زیاد است که می تواند سرآغاز عصر جدیدی در روابط ایران و ترکیه باشد.

متین فیضی اوغلو درخصوص فعالیت کانون های وکلای ترکیه اظهار داشت: 9 کانون وکلا با حدود 90 هزار وکیل در ترکیه فعالیت می کند.

وی افزود: ما – وکلا – عرضه کننده دفاع یعنی یکی از ارکان تشکیل دهنده قوه قضاییه هستیم.

متین فیضی اوغلو تصریح کرد: اعتقاد داریم همکاری های کانون های وکلای ترکیه و ایران، عامل مهمی است که می تواند بر مشکلات فرایند ترور در منطقه غلبه کند.

** تصویب نخستین قانون استقلال وکلا در اتریش در سال 1849

رییس اتحادیه کانون های وکلای اتریش گفت: اتریش کشور کوچکی با 84 هزار کیلومتر مربع وسعت و جمعیت 6 / 8 میلیون نفری است که 47 هزار وکیل در این کشور به حرفه وکالت مشغول هستند.

به گفته روپرت وولف، کانون های وکلای اتریش صلاحیت دارد در رابطه با موضوعات ملی درخصوص وکلا و در عرصه سیاسی و بین المللی کار کند.

وی با بیان اینکه در اتریش از نخست استقلال وکلا وجود نداشت، گفت: اولین قانون در این خصوص در سال 1849 میلادی در اتریش تصویب سد و وکلا براساس این قانون توسط وزیر دادگستری نصب می شدند.

روپرت وولف ادامه داد: با تصویب قانون سال 1869 استقلال وکلا بیشتر شد و دیگر نه تنها دادگستری بلکه هیچ دولتمردی وکلا را نصب نمی کرد، بلکه از طریق شوراهای عالی ذیصلاح خودشان(کانونهای وکلا) جذب و پذیرش می شوند.

اجتمام(5) ** 9317 ** 1071 ** 1418

منبع : خبرگزاری جمهوری اسلامی (ایرنا)

0 0 رای ها
امتیاز دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

You may also like these

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x