سایت حقوقی راه مقصود

باید و نبایدهای قانونی درباره پارک کردن در خانه و خیابان

جای پارک، قانون و پنجری

داستان عجیب و‌غریبی پیدا کرده است این جای پارک. مشکلی که قانون‌گذار نگاه ویژه‌ای به آن دارد و در دو شکل به آن نگاه می‌کند، جای پارک در آپارتمان‌ها و جای پارک در خیابان‌ها. این در حالی است که هر خودرو به‌طور متوسط در شهری مثل تهران در هر روز 90دقیقه در حرکت و تردد در معابر شهری است که این میزان در واقع معادل ۶درصد از زمان روزانه است. خودرو‌ها در ۹۴درصد باقیمانده روز ساکن هستند و برای همین نیاز به استفاده از پارکینگ دارند.

چطور صاحب پارکینگ شویم؟

اختصاص پاركینگ باید به صورت رسمی در سند درج شود. به این صورت این فضا به مالكیت اختصاصی مالك آن واحد در‌می‌آید. در غیر این‌صورت پارکینگ مشاع محسوب می‌شود.

پارکینگ مزاحم

اصطلاح و پدیده‌ای كه در دستورالعمل‌های شهرداری آمده و به معنای پارك یك خودرو، پشت خودروی دیگر است.

تغییر كاربری پاركینگ سه مانع دارد

توافق ساكنان
قانون تملك آپارتمان
قانون شهرداری
تغییر كاربری مشاعات و پاركینگ‌های اختصاصی مجتمع‌های ساختمانی بدون موافقت تمام مالكان و رعایت مقررات قانون تملك آپارتمان‌ها وجاهت قانونی ندارد و اساسا حكم مقرر در تبصره پنج ماده 100 قانون شهرداری مصرح در لزوم تامین پاركینگ به منظور جلوگیری از اشغال فضای عمومی و ایجاد ترافیك ناشی از آن است و تغییر كاربری آن جز در موارد مستثنا شده در مقررات جواز قانونی ندارد

پارک= با‌پنچـری؟

اگرچه در برخی معابر و به اشتباه این عرف وجود دارد كه پارك كردن در كنار دیوار همسایه نوعی تجاوز به حقوق مالكانه اوست، اما چنین حقی صورت قانونی ندارد و همسایه نمی‌تواند به این کار اعتراض کند

تکلیف آنهایــی که پارکینگ ندارند

آیا كسانی كه پاركینگ ندارند، می‌توانند در سایر فضاهای مشاعی آپارتمان، مثل حیاط، خودروی خود را پارك كنند؟

پاسخ این است كه در صورت رضایت همه ساكنان، آنهایی که پارکینگ ندارند می‌توانند خودروی خود را در فضاهای مشاع پارک کنند و در صورت راضی نبودن، دیگران حق دارند فرد را از این كار بازدارند زیرا فضای مشاعی و مشترك برای استفاده همه ساكنان است.

انواع پارکینگ‌های شهری

پاركینگ‌های سیار ، پاركینگ‌های مكانیزه ،پاركینگ‌های مسطح یا طبقاتی ،محل‌های پارك كنار خیابان

واگذاری پارکینگ خانگی

انتقال چنین فضایی به دیگران كاملا به میل و اختیار مالك نیست. مالك می‌تواند پاركینگ را به دیگر ساكنان آپارتمان واگذار كند، اما واگذار كردن این محل به غیرساكن و بدون احراز رضایت همسایگان، ممكن نیست زیرا می‌تواند مصداقی از مزاحمت باشد.

پارکینگ یا انباری

استفاده عرفی از پارکینگ برای پارك خودرو است و در صورت كاربری دیگری برای این محل، با وجود مالكیت بر آن، دیگر ساكنان حق اعتراض به چنین رویه‌ای دارند، زیرا چنین كاری می‌تواند مصداقی از مزاحمت باشد.

زهـــرا صابری

منبع : گروه وکلای یاسا

0 0 رای ها
امتیاز دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

You may also like these

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x