سایت حقوقی راه مقصود

اجرای طرح قاضی مدرسه برای کاهش جرائم

رییس کل دادگستری استان یزد گفت: برای پیشگیری از جرایم در استان یزد با کمک معاونت پیشگیری دادگستری تعدادی از قضات را به مدارس مختلف اعزام کرده‌ایم تا قوانین را برای کودکان و نوجوانان با زبان ساده‌تر آموزش دهند؛ خوشبختانه از این طرح در مدارس استقبال شده است .

«محمدرضا حبیبی» در گفت‌و گو با «حمایت» با اعلام این خبرافزود: همچنین برای دانش آموزان مقاطع تحصیلی بالاتر- هنرستان و دبیرستان – جلسه‎هایی آموزشی برای پیشگیری از جرم و بزه به خصوص در زمینه اعتیاد و مواد مخدر تشکیل شده است. وی با تاکید بر اینکه واکنش‌ها نسبت به موضوع «قاضی مدرسه» مثبت بوده است، خاطرنشان کرد: تعداد زیادی از مسئولان مدارس استان درخواست اجرای چنین طرحی را ارایه کرده‌اند و در نوبت انتظار هستند.

برخورد بدون اغماض با متعرضان به اراضی
مقام ارشد قضایی استان یزد در ادامه سخنانش به موضوع پدیده زمین‏خواری هم اشاره کرد و یادآورشد: برای پیشگیری از زمین‌خواری در استان یزد اقدامات متعددی صورت گرفته است.
وی با تاکید بر اینکه با هرگونه تغییر کاربری اراضی برخورد قاطعانه صورت خواهد گرفت، ادامه داد: با متعرضان به اراضی و زمین‏ها برخورد بدون اغماض خواهیم داشت.
حبیبی همچنین با بیان اینکه پرونده‌های تشکیل شده در منابع طبیعی خارج از نوبت مورد رسیدگی قرار می‌گیرند، تصریح کرد: به دلیل اهمیت زمین‌خواری، به پرونده‌ها خارج از نوبت رسیدگی می‌شود و احکام به سرعت اجرایی خواهد شد.
وی خاطرنشان کرد: برای پیشگیری از زمین‌خواری نشست شورای پیشگیری از زمین‌خواری در این استان تشکیل شده که تصمیم‌های لازم برای حفاظت از اراضی ملی را اتخاذ کرده است.
وی با اشاره به ایجاد هماهنگی میان اداره کل راه و شهرسازی و اداره کل ثبت اسناد و املاک یادآورشد: با شناسنامه‏دار کردن اراضی می‎توان مانع بروز پدیده زمین‏خواری و فرصت‌طلبی سودجویان شد .

انعقاد تفاهم نامه برای کاهش زمین خواری
رییس کل دادگستری استان یزد در ادامه سخنانش با اشاره به انعقاد تفاهم‌نامه میان بخشداری، دهیاری و منابع طبیعی استان یزد، تصریح کرد: این تفاهم نامه برای حراست از منابع طبیعی منعقد شده است که دستگاه‌های مربوط می‌توانند با این روش از زمین‌خواری پیشگیری کنند.
حبیبی درباره اجرای احکام زمین‌خواران در یزد هم گفت: در استان یزد برای اجرای احکام قضایی زمین خواران مشکلی وجود ندارد و قاضی هر حکمی که صادر کند بدون تعلل اجرا خواهد شد.

تاسیس مراکز ترک اعتیاد برای معتادان متجاهر
مقام ارشد قضایی استان یزد در بخش دیگری از این گفت‏وگو درباره وجود مراکز اعتیاد در استان توضیح داد: در این استان مراکز دولتی ترک اعتیاد چندین ماه دایر شده است البته در این مراکز معتادان ماده 16 برای ترک تحت درمان قرار می‏گیرند البته برای افراد خود معرف نیز با کمک سازمان بهزیستی کشور مراکز خصوصی تاسیس شده است.

انهدام یک باند مواد مخدر در یزد
وی در ادامه از انهدام یک باند مواد مخدر با تلاش ماموران مبارزه با مواد مخدر استان یزد خبر داد و بیان کرد: دستگاه قضا با برهم‌زنندگان نظم و امنیت عمومی و قاچاقچیان مواد مخدر بدون اغماض و قاطعانه برخورد می‌کند .
حبیبی خاطرنشان کرد: در این عملیات بیش از ۸۰۰ کیلو گرم مواد مخدر از نوع تریاک کشف و 2 نفر از اعضای این باند در درگیری با‌ماموران مجروح شدند.
وی با بیان اینکه اعضای این باند غیر بومی و از اتباع خارجی هستند، افزود: در حدود 8 نفر در عملیات کشف مواد مخدر ۸۰۰‌کیلویی بازداشت شده‎اند. رییس کل دادگستری استان یزد گفت: پرونده این باند در دستگاه قضایی در حال بررسی است و این پرونده با جدیت و قاطعانه رسیدگی خواهد شد.

60درصد زندانیان یزد غیر بومی هستند
حبیبی همچنین با اشاره به اینکه بیش از 60درصد زندانیان این استان غیر بومی هستند، تصریح کرد: غالب زندانیان جرایم مرتبط با‌مواد مخدر دارند و تعداد زیادی از آنان را اتباع بیگانه تشکیل می‌دهد.

هفته قوه قضاییه ، فرصت تجلی بخشیدن به تلاش‎های دستگاه قضا
رییس کل دادگستری استان یزد همچنین با اشاره به فرارسیدن هفته قوه قضاییه ،گفت : هفته قوه قضاییه، فرصت تجلی بخشیدن به تلاش‎های دستگاه قضا در حوزه امنیت و عدالت است و باید از این فرصت مناسب برای ارائه تلاش ها و خدمات انجام شده در دستگاه قضایی و دستگاه های وابسته به قوه قضاییه بهره گرفت.
حبیبی افزود : باید از هفته قوه قضاییه در جهت ارتباط سهل و آسان با مردم استفاده کرد و ضمن تلاش برای ارتقای سطح آگاهی های حقوقی ، آنان را با تلاش‌های صورت گرفته در دستگاه قضا بیشتر آشنا کرد. وی همچنین خواستار اطلاع رسانی دقیق و هدفمند از عملکرد دستگاه شد و اظهار کرد : اطلاع رسانی در دستگاه قضایی از اهمیت و حساسیت ویژه ای برخوردار است و باید به گونه ای انجام شود تا ضمن این که مردم در بطن امور قرار می گیرند ، این اطلاع رسانی کوچکترین خدشه ای به احساس امنیت آنان وارد نسازد.
این مقام قضایی بر حفظ اسرار و اطلاعات محرمانه دستگاه تأکید و بیان کرد: نباید به اسم انتشار عملکرد، اطلاعاتی منتشر شود که با آبرو و اعتبار مردم و شهر مرتبط باشد.
وی امنیت را پیش شرط توسعه و پیشرفت دانست و خاطر نشان کرد: در سال همدلی و هم زبانی و در سایه هماهنگی دستگاه های اداری و قضایی ، پیشرفت استان در سایه امنیت پایدار تسریع خواهد شد.

منبع : روزنامه حمایت – کدخبر: 7109

0 0 رای ها
امتیاز دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

You may also like these

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x