سایت حقوقی راه مقصود

زیر بنای پیشگیری از وقوع جرم در جامعه اقدام فرهنگی است

رییس کل دادگستری استان یزد گفت : پیشگیری از وقوع جرم و کاهش ورودی پرونده ها به دستگاه قضایی با اقدامات فرهنگی امکان پذیر است.

محمدرضا حبیبی در جلسه با رابطان فرهنگی و روابط عمومی حوزه های قضایی استان یزد، تصریح کرد: اگر اقدامات فرهنگی پر محتوا باشد نتایج قابل ملاحظه‌ای در نحوه ارتباط کارمندان با ارباب رجوع و برخورد مناسب با آنان را شاهد خواهیم بود که در نهایت رضایتمندی مردم از دستگاه قضایی را به دنبال خواهد داشت .
وی همچنین با اشاره به اینکه مسایل فرهنگی چه در بُعد اجتماعی وچه در بُعد سازمانی از گستردگی زیادی برخوردار است اظهار کرد : زیربنای پیشگیری از وقوع جرم در جامعه وکاهش ورودی پرونده‌ها به دستگاه قضایی ، همه به مسایل فرهنگی باز می گردد.
وی افزود: جای یک واحد فرهنگی که بتواند کارمندان را از روزمرگی بیرون آورد وروحیه کاری آنان را ارتقا بخشد در دستگاه قضایی خالی بوده که خوشبختانه با دستور ریاست قوه قضائیه وتشکیل معاونت فرهنگی این خلأ جبران شد.
حبیبی همچنین نظم وانضباط کاری کارمندان وپایبندی آنان به قانون را همه مربوط به اعتلای سطح فرهنگی آنان دانست .

روابط عمومی ها می توانند نقش نظارتی داشته باشند
نماینده عالی قوه قضاییه در استان یزد همچنین با بیان اینکه انعکاس واقع گرایانه عملکرد هر سازمان همراه با تحلیل و بدون سیاست زدگی ، نقش نظارتی را به روابط عمومی‌ها خواهد داد، افزود: روابط عمومی هر سازمان از نظر درون سازمانی و برون سازمانی وظایفی دارد که ایجاد ارتباط و انسجام بین اجزای یک دستگاه از مهمترین وظایف درون سازمانی است .
وی ادامه داد : از لحاظ برون سازمانی روابط عمومی هر دستگاه باتوجه به پیشرفت تکنولوژی و فضای مجازی در دنیای کنونی،نقش صدا وسیمای آن سازمان را به عهده دارد و با نوآوری و ارتباط مناسب می‎تواند فعالیتهای سازمان را در کمترین زمان ممکن به اطلاع جامعه و مردم برساند .
وی با اشاره به بیانات مقام معظم رهبری در زمینه نقش نظارتی روابط عمومی ها اظهار داشت: چنانچه روابط عمومی هر سازمان واقعیتهای موجود را همراه با تحلیل به جامعه منعکس کنند ، باعث می شود سازمانها بر رفتار وعملکرد خود نظارت بیشتری داشته باشند .
حبیبی با تأکید بر اطلاع رسانی مناسب از اقدامات وفعالیت های دستگاه قضایی استان خواستار تعامل وهمکاری بیشتر روابط عمومی دادگستری با روابط عمومی سازمانهای تابعه شد وافزود: در سایه همین تعامل اقدامات وتلاش‎های قوه قضاییه در استان به نحو مطلوب به مردم اطلاع رسانی می شود.
وی وظیفه روابط عمومی در دستگاه قضایی را با توجه به حساسیت و شرایط خاص حاکم بر آن سخت تر از سایر دستگاه ها برشمرد و تصریح کرد : این حساسیت و سختی نشان از اهمیت این جایگاه و ضرورت دقت و اهتمام به این حرفه در دستگاه قضایی دارد.
رئیس کل دادگستری استان یزد خاطرنشان کرد : تبلور تمامی خدمات و عملکرد هر دستگاه در روابط عمومی ها شکل می گیرد و این امر نیز باید با دقت و سرعت مناسب و به شکل مدیریت شده دنبال شود.

اخلاص در عمل، عامل تأثیر گذاری کار فرهنگی است
معاون فرهنگی دادگستری کل استان یزد نیز در این نشست گفت: رابطان فرهنگی در حوزه‌های قضایی باید با خلوص نیت وانگیزه و رغبت فعالیت های فرهنگی و اخلاقی را دنبال و دستورالعمل های رسیده از مرکز را اجرا کنند.
محمدرضا عرشیان افزود : ارتقای سطح فرهنگی کارکنان دستگاه قضایی استان و نشاط کاری آنان مد نظر این معاونت بوده وتاکنون برنامه خوبی دراین زمینه تدارک واجرا شده است .
وی در ادامه با اشاره به اقدامات انجام شده در زمینه فوق هم اظهار کرد: دراین خصوص بانک اطلاعاتی از همه ائمه جماعات دادگستری تشکیل شده وآنان به صورت مستمر به مشهد جهت شرکت در جلسات آموزش اعزام شده اند.
عرشیان برگزاری مسابقات قرانی سراسری قوه قضائیه به صورت منطقه ای و استانی در دادگستری را از دیگر اقدامات انجام شده ذکر کرد وافزود: این مسابقات در رشته های حفظ، قرائت، ترتیل ومفاهیم برگزار شد و نفرات برتر نیز جهت شرکت در مسابقه نهایی مشخص شده اند. به گفته وی هر سال سوالات مسابقه سراسری قران در خانه نیز بین کارمندان توزیع می‎شود و استان یزد تاکنون در این زمینه رتبه دوم در کشور را کسب کرده است .
معاون فرهنگی دادگستری کل استان یزد افزود: در زمینه ارتقای فرهنگ اخلاقی کارکنان نیز نشست های زیادی با دعوت از اساتید اخلاق برگزار و کتب اخلاقی نیز بین مجموعه کارکنان توزیع شده است .
وی افزود: هرسال همایش‌های زیادی نیز به مناسبت‌های ملی ومذهبی نظیر هفته بسیج ، دفاع مقدس دراین دادگستری توسط این معاونت برگزار شده و این همایش‌ها نیز فرصت مغتنمی در جهت بهره گیری از اساتید و بزرگان اخلاق استان را فراهم آورده است.
وی در بخش دیگر از این نشست خطاب به رابطان فرهنگی حوزه قضایی استان هم بیان کرد : رابطان فرهنگی به عنوان سفیران هدایت هستند که باید با خلوص نیت و انگیزه ورغبت برنامه های فرهنگی و عمومی خود را به نحو احسن انجام دهند.
عرشیان با تأکید بر ایجاد فضای فرهنگی مناسب همراه با دوستی ومحبت در بین کارکنان افزود: باید از حداقل زمان حداکثر بهره‌برداری در مسائل فرهنگی داشته باشیم . وی با تاکید بر ارتباط تنگاتنگ رابطان فرهنگی با اداره ارشاد وتبلیغات اسلامی وهمچنین اداره اوقاف خاطرنشان کرد: مسابقات قرآنی که در بالا بردن روحیه معنوی کارکنان موثر است باید به صورت گسترده و با حضور پر رنگ و فعال همکاران در استان دنبال شود.

منبع : روزنامه حمایت – کدخبر: 6996

0 0 رای ها
امتیاز دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

You may also like these

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x