سایت حقوقی راه مقصود

تعهد شوهر برای خرید و تهیه جهیزیه همسر

نویسنده :مجتبی زارع نوقابی

زهرا خانم به علت اختلافات و مشکلات زیادی که بین او و همسرش بوجود آمده بود پس از تلاشها و پیگیری های مکرر سرانجام حکم طلاقش را گرفت . دادگاه با توجه به اینکه شوهرش نتوانسته بود خرجی و نفقه او را تامین کند و حتی پس از محکومیت به پرداخت نفقه و صدور برگ جلب بازهم از عهده نفقه همسر خود بر نیامده بود حق طلاق را به زهرا داد و او توانست با اجازه دادگاه طلاق خود را به ثبت برساند.

اما زهرا خانم که فکر می کرد در طول چهار سال زندگی مشترک شوهرش در حق او کوتاهی کرده ونتوانسته است حتا یک زندگی معمولی برای او فراهم نماید به فکر افتاد که از چه راهی می تواند حقوق از دست رفته خود را جبران کند .او بارها از شوهرش خواسته بود که منزلی مستقل برایش تهیه کند و از خانه پدر و مادرش به جای دیگری بروند اما او نه تنها به این درخواست ساده و طبیعی همسرش پاسخی نداد، بلکه با زن دیگری ازدواج کرد و برایش خانه ای مستقل تهیه نمود . همین موضوع خشم و ناراحتی زهرا خانم را دو چندان کرد .

در سند ازدواج زهرا خانم همسرش متعهد شده بود چند قلم از لوازم ضروی منزل را خریده و در اختیار او قرار دهد.ازجمله فرش ، ماشین لباسشویی، یخچال و سرویس چوب. البته به جز سرویس چوب بقیه اقلام در طول زندگی مشترک فراهم شده بود و در مورد آنها ادعایی نداشت اما سرویس چوب تا کنون تهیه نشده بود و شوهر سابق زهرا خانم هنوز به تعهد خود عمل نکرده بود .

پس از طرح دادخواست نوبت رسدگی فرا رسید.در جلسه دادگاه زهرا خانم (خواهان) در شرح دعوای خود به دادگاه گفت:

من چهار سال با ایشان (شوهر سابقش)زندگی کرده ام و حدود یک سال قبل هم طلاق گرفته ام در پرونده طلاق در مورد همه چیز تعین تکلیف شد و مهریه ،نفقه و اجرت المثل ایام زندگی مشترک را گرفته ام اما در مورد شرایطی که ضمن عقد شده بود و ایشان متعهد شده بودند چند قلم لوازم ضروری زندگی مشترک را خریده و در اختیار من قرار دهند حرفی به میان نیامده و من تا کنون سرویس چوب را تحویل نگرفته ام .

شوهر سابق زهرا خانم که به همراه وکیل خود در دادگاه حاضر بود در پاسخ به ادعای خواهان جواب داد:

بیش از یک سال است که ما از همدیگر جدا شده و هر چه حق و حقوقی که دادگاه تعین کرده بود من پرداخته ام و ایشان هیچ طلبی از من ندارد و فقط به قصد اذیت و آزار من شکایت کرده و می خواهد زندگی جدید مرا بر هم زند .چرا در طول چهار سال زندگی مشترک چنین ادعایی نکرد.

وکیل نامبرده هم به دادگاه توضیح داد مطابق قانون در مورد تمامی حقوق مالی زوجه قبلا تصمیم گرفته شده و اگر ایشان از موکل من چیزی طلبکار می بود بایستی در زمان طلاق مطرح می کرد اقلام مورد نظر ایشان قبلا خریداری و تحویل شده است و فاکتورهای خرید آن هم موجود می باشد.

نتیجه ی دادگاه:

دادگاه با ملاحظه ی سند رسمی ازدواج و دقت نظر در صفحه مربوط به “سایر شرایط” که به موجب آن شوهر متعهد شده بود چند قلم لوازم منزل را تهیه و به زوجه تحویل دهد و با توجه به اینکه تا کنون سرویس چوب مورد ادعای خواهان تهیه و تحویل نشده بود و خوانده و وکیل وی دلیلی برای انجام تعهد ارایه نداده بودند سرانجام شوهر سابق زهرا خانم را به انجام تعهد سابق محکوم نمود و نامبرده ملزم شد تا مطابق عرف سرویس چوب را خریداری و به همسر سابق خود تحویل نماید.

نکته مهم:

خوب است زن و مرد در هنگام ازدواج و زمانی که قلم به دست گرفته و با شورو شوق شرایط موجود در دفترچه ازدواج را امضا می کنند به دقت مفاد و مندرجات آن را بخوانند و پس از اطلاع کامل از عواقب آن نوشته ها ،زیر آن را امضا کنند . هر کلمه و عبارتی که در سند ازدواج قید می شود معنای خاصی داشته و آثار عملی و مهمی در پی دارد . بنابراین لازم است زن و مرد حتا قبل از ازدواج از شرایط ضمن عقد نکاح و آثار آن اطلاع حاصل نموده تا در آینده دچار مشکلات ناخواسته و غیر قابل پیش بینی نگردند.

منبع : حقوق خانوده به زبان ساده

0 0 رای ها
امتیاز دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

You may also like these

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x