سایت حقوقی راه مقصود

فریب در ازدواج،فسخ نکاح

نویسنده :مجتبی زارع نوقابی

سعید جوانی 21 ساله در دو سال قبل با خانمی به نام مریم که 23 ساله است ازدواج کرد . هشت ماه بعد ازازدواج زندگی مشترک شروع شد ،اما یک هفته بیشتر نگذشته بود که سعید در مورد همسرش به اطلاعات تازه ای دست پیدا کرد و این خبر جدید زندگی او و همسرش را دگرگون کرد

سعید جوانی 21 ساله در دو سال قبل با خانمی به نام مریم که 23 ساله است ازدواج کرد . هشت ماه بعد ازازدواج زندگی مشترک شروع شد ،اما یک هفته بیشتر نگذشته بود که سعید در مورد همسرش به اطلاعات تازه ای دست پیدا کرد و این خبر جدید زندگی او و همسرش را دگرگون کرد .

او به گفته خودش از پسر عموی همسرش شنیده که مریم قبلاً ودر دو سال قبل با پسری آشنا شده و پس از ازدواج بنا به دلایلی جدا شده است ؛ اما مریم در موقع خواستگاری و جاری شدن عقد این موضوع را از او و خانواده اش پنهان داشته است.

سعید بلافاصله ارتباطات خود را با همسر و خانواده ی او قطع کرد و از طریق وکیل دادگستری اقدام به شکایت کرد.

تدلیس و فریب در ازدواج

وکیل سعید با طرح شکایت کیفری تحت عنوان تدلیس مریم و خانواده اش را به دادسرای عمومی و انقلاب کشاند .در همان مراحل اولیه شکایت و با توضیحات مریم قاضی دادسرا جرمی را احراز نکرد و قرار منع تعقیب صادر شد. وکیل به این قرار اعترض کرد ،اما دادگاه نیز دلایل شکایت راکافی ندانست و قرا مورد شکایت را تایید کرد.

دادخواست فسخ نکاح

وکیل سعید دعوای دیگری با عنوان فسخ نکاح مطرح کرد و مدعی شد:

موکلش سعید به این گمان با مریم ازدواج کرده بود که دختر باشد و سابقه ی ازدواج قبلی نداشته باشد اما اخیراً کشف شده که مریم ازدواج قبلی داشته و این موضوع را مخفی کرده و سعید و خانواده اش را فریب داده است وبه طور قطع اگر موکلم این موضوع را می دانست از ازدواج با این خانم امتناع می کرد بنابراین تقاضای فسخ عقد ازدواج را دارد.

خانواده مریم برای دفاع از دخترشان با وکیلی با تجربه مشورت کردند وکیل پس از طی تشریفات قانونی در دادگاه حاضر شد و به داد گاه گفت:

دلایلی وجود دارد که ادعای وکیل خواهان را غیر موجه نشان می دهد در زمان خواستگاری دختر وپسر با یکدیگر صحبت هایی داشته اند واتفاقاً موکل من واقعیت را به سعید گفته است و سعید کاملاً در جریان ازدواج قبلی مریم بوده است . نکته ی مهم دیگر این است که سعید خودش هم سابقه ی ازدواج قبلی داشته و وقتی این موضوع را به مریم می گوید مریم هم واقعیت را پنهان نمی کند و موضوع ازدواج قبلی خود را برای سعید شرح می دهد.

چند نفر شاهد از طرف خانواده ی مریم در دادگاه حاضر شده و شهادت دادند که کم وبیش در جریان خواستگاری و تحقیقات اولیه دو خانواده بوده اند و پدر داماد به عموی عروس در شب عقد گفته است که انشاءالله این دو جوان از گذشته عبرت بگیرند و از تجربه قبلی خود استفاده کنند و زندگی خوبی پیش رو داشته باشند و منظور ایشان ازدواج قبلی عروس و داماد بوده است.

تحقیقات بعدی دادگاه و اظهارات خود زوجین هم نشان می داد که سعید در جریان ازدواج چند سال قبل همسرش قرار داشته و برای اینکه او را وادار به بخشش مهریه کند و بدون دردسر طلاقش دهد چنین موضوعی را پیش کشیده است . یکی از انگیزه های سعید برای جدا شدن از همسرش تفاوت سنی است او گفته است دوستان و اقوام وی او را به خاطر این مسئله سرزنش می کنند که چرا با دختری ازدواج کرده که با او تفاوت سنی دارد و مهریه اش نیز زیاد است.

نتیجه ی دادگاه:

ادعای زوج مبنی بر اینکه همسرش او را فریب داده و ازدواج قبلی اش را پنهان نموده در دادگاه پذیرفته نشد زیرا برای دادگاه ثابت شد که سعید از وضعیت قبلی مریم با خبر بوده و هیچگونه فریب و تدلیسی در کار نبوده است.

منبع : حقوق خانواده به زبان ساده

0 0 رای ها
امتیاز دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

You may also like these

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x