سایت حقوقی راه مقصود

در هنگام حمله سارقان رمز كارت بانكي را عكس وارد كنيد

توصیه های خواندنی معاون وزير ارتباطات

برات قنبري، معاون وزير ارتباطات كه پيش از اين عضو هيات مديره يك بانك دولتي نيز بوده است به ارايه توضيحاتي درباره امنيت شبكه بانكي پرداخته است. برخي از جملات كليدي گفت وگوي وي با ايسنا به شرح زير است:
شبكه بانكي بسيار امن است زيرا علاوه بر آنكه هر بانك داراي يك شبكه اختصاصي براي خود است، بانك مركزي نيز يك شبكه كامل دارد و چون همه دسترسي ها با احراز هويت صورت مي گيرد براين اساس به هيچ عنوان اطلاعات لو نخواهد رفت.
در زمان اجراي هدفمندي يارانه ها و پرداخت نقدي به شدت اين بحث مطرح بود كه ممكن است اين حجم تراكنش و مراجعه، اجازه دسترسي به حساب هاي افراد را ندهد اما سيستم بانكي ثابت كرد كه از توان بالايي برخوردار است.
در شب هاي واريز يارانه بيشترين ميزان سرقت كارت هاي بانكي را شاهد بوديم.
حدود دو ميليون رمز كارت هاي بانكي بانك هاي مختلف از طريق سايتي لو رفته بود اما همچنان شبكه بانكي توانست بدون هيچ مشكلي و بدون هيچ جابه جايي در وجه اين مساله را مديريت كند. البته در اين مورد رمزها از طريق يكي از شركت هاي عرضه كننده خدمات POS به صورت غيرقانوني و عدم رعايت مقررات مربوطه جمع آوري شده بود و اين گونه نبود كه حمله هكرها نسبت به سايت بانك صورت گرفته باشد.
به طور معمول حملات زيادي نسبت به سامانه بانك ها صورت مي گيرد اما سامانه بانك ها به شيوه اي طراحي شده كه از قدرت و امنيت بالايي برخوردار باشد. در ميان حملاتي كه نسبت به اين سامانه ها صورت مي گيرد، بيشترين حملات مربوط به خارج كشور مي شود كه ما اين توان را داريم كه در زمان بالارفتن تعداد اين حملات دسترسي خارجي را محدود كنيم از سوي ديگر مركز ماهر وظيفه شناسايي حملات را برعهده دارد.
به همراه بازنگري در مقررات چك مي توان منشا اثر خوبي باشد اول اينكه با حذف حواله كرد از چك مشكلات پولشويي و عدم امكان پيگيري گردش چك بين افراد مختلف كم شده و يقينا روي كاهش مقدار پرونده هاي قضايي اثر مثبت مي گذارد.
سهم فاوا در هزينه هاي بانكي و سرمايه گذاري بيش از ٧ تا ٥/٧ درصد است اما اين رقم در ايران حدود ٥/٢ درصد است كه اين رقم همچنان جاي رشد دارد و سرمايه گذاري در اين زمينه هم براي بانك ها سودآور است و هم براي مردم: به عنوان مثال قبل از تغييرات نظام نوين بانكي و نظام پرداخت جديد هزينه هر مراجعه به بانك حدود ١٠٠٠ تومان بود در صورتي كه با روش هاي عدم حضوري مثل تلفن بانك يا دستگاه هاي خودپرداز و ساير درگاه ها اين عدد به يك دهم يعني ١٠٠ تومان كاهش يافت و در صورت پياده سازي كامل نظام الكترونيكي باز هم تا پنج برابر امكان كاهش وجود دارد.
هنگام حمله سارقان اگر افراد شماره كارت بانكي خود را به طور برعكس وارد كنند، امكان برداشت وجه از كارت آنها ميسر مي شود. اين شيوه درست است چراكه پس از پرداخت نخستين پول كارت بلوكه مي شود. اگر قرار بر اين باشد كه دستگاه مبلغي را پرداخت نكند، ممكن است جان افراد در معرض خطر قرار گيرد اما اين گونه مي توان با پرداخت مبلغي معادل ٢٠٠ هزار تومان جلوي اين مشكل را گرفت اما از سوي ديگر دستگاه هاي ATM تماما به دوربين مجهز شده اند و در همان لحظه عكس فردي كه پول را دريافت مي كند، ثبت مي شود و بعدها امكان پيگيري اين موضوع وجود دارد.
اگر در برداشت اينترنتي وجه از كارت ديگران زمينه كلاهبرداري خاصي صورت بگيرد، از طريق IP فردي كه به طور اينترنتي وجه را برداشت كرده، امكان پيگيري موضوع وجود دارد. حتي شبكه بانكي اين قدرت را دارد كه اگر فردي در يك ساعت در شهري مبلغي را از طريق كارت بانكي خود دريافت مي كند اما با فاصله زماني كم همان كارت در شهر ديگري مورد استفاده قرار بگيرد، كارت را بلوكه كند چرا كه ممكن است دزدي يا كلاهبرداري صورت گرفته باشد، اين امكان وجود دارد فردي به طور مثال ظرف مدت نيم ساعت در دو شهر متفاوت به دستگاه عابربانك مراجعه كند و ضمن اطلاع به صاحب حساب اقدامات پيشگيرانه را به عمل آورد.

روزنامه اعتماد، شماره 3192 به تاريخ 9/12/93، صفحه 5 (اقتصاد)

0 0 رای ها
امتیاز دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

You may also like these

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x