سایت حقوقی راه مقصود

حداقل سن بازنشستگی برای زنان 45 و برای مردان 50 سال است

ئیس دیوان عدالت اداری در پی شکایت چند نفر از کارکنان دولت مبنی بر اعتراض به رای دادگاه برای بازنشستگی زودتر از موعد با سابقه 20 سال با اعلام رای هیات عمومی دیوان گفت: حداقل سن بازنشستگی برای زنان 45 و برای مردان 50 سال است.

در پی دادخواست آقای احمد کرفی مبنی بر اعتراض به آراء صادره در شعبه دیوان عدالت اداری نامبرده اعلام کرده است علی‎رغم این که اینجانب و یکی از همکارانم بیش از 20 سال سابقه خدمت داشته‎ایم، به گزارش مهر، سازمان متبوع ما با استناد به تبصره‎های یک و دو ماده 74 قانون استخدام کشوری حکم بازخریدی صادر شده و با مراجعه به شعب دیوان عدالت اداری، ابطال حکم بازخریدی را خواستار شده‎ایم لیکن شعب دوازدهم دیوان عدالت اداری و اول تجدیدنظر دیوان عدالت اداری در خصوص موضوع واحد مذکور آراء متهافتی صادر کرده‎اند و با توجه به مراتب رفع تعارض و صدور رأی وحدت رویه مورد استدعاست.
در مورد دادخواست حداقل سن بازنشستگی برای زنان 45 و برای مردان 50 سال و رای هیئت عمومی دیوان حجت الاسلام محمد جعفر منتظری رئیس دیوان عدالت اداری گفت:
اولاً: تعارض در مدلول آرای مذکور در گردش کار محرز است. ثانیاً: به موجب تبصره 2 ماده یک قانون نحوه تعدیل نیروی انسانی دستگاههای دولتی مصوب 27/10/1366، بازنشستگی براساس تبصره یک ماده 74 قانون استخدام کشوری مصوب 27/3/1365 و مقررات خاص دستگاههای دولتی منوط به داشتن حداقل 45 سال سن برای مستخدمان زن و 50 سال برای مستخدمان مرد خواهد بود و در غیر این صورت بر اساس مقررات مربوط سنوات خدمت آنان بازخرید می‎شود.
وی افزود: دیوان هیات عمومی دیوان عدالت با اکثریت آرا رای خود را اینگونه اعلام کرد: نظر به این که شکات پرونـده‎های موضـوع تعارض بیـش از 20 سال سابقه خدمت داشته‎اند لیکن سن آنان کمتـر از 50 سال بوده است، بنـابراین واجد شرایط بازنشـستگی مطابق قانون صدرالذکر نبوده‎اند. همچنین با توجه به مراتب رأی شعبه دوازدهم دیوان عدالت اداری به شماره دادنامه 1480ـ10/9/1388 که بر رد شکایت صادر شده است در حدی که متضمن این معنی است صحیح و موافق مقررات تشخیص داده می‎شود. این رأی به استناد بند 2 مادة 19 و مادة 43 قانون دیوان عدالت اداری برای شعب دیوان و سایر مراجع اداری مربوط در موارد مشابه لازم‎الاتباع است.
0 0 رای ها
امتیاز دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

You may also like these

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x