سایت حقوقی راه مقصود

یک رای؛ چند نظر

1- دادنامه شماره(……) مورخ 26/12/1389

2- مرجع صادر کننده: شعبه چهارم حقوقی رشت

3- متن دادنامه:

« خواسته آقای ..رضا..  به وکالت از خواهان شرکت پویا (سهامی خاص) با مدیریت عاملی آقای ..علی..  به شرح متن دادخواست …. به طرفیت خوانده آقای ..امید..، مطالبه مبلغ….. ریال بابت یک فقره چک …….
دادگاه با توجه و دقت نظر در جامع اوراق و محتویات پرونده، نظر به اینکه مطابق قانون استقلال کانون وکلا مصوب سال 1331 فقط وکلای دادگستری به وکالت از طرف اصحاب دعوای حق مداخله در دعوای مطروحه دارند و اشخاص عادی و لو وکالت از اصحاب دعوی داشته باشند بدون داشتن وکالت با حق توکیل به غیر، با انتخاب وکیل دادگستری، اعمال وکالت مقدور نیست، نظر به اینکه آقای علی.. .برابر آخرین آگهی تغییرات شرکت به عنوان رییس هیئت مدیره و مدیر عامل شرکت می باشد با عنایت به اینکه مطابق بند های 1و9 ماده 14 اساسنامه شرکت، هیئت مدیره شرکت حق اقامه و دفاع از دعوی و تعیین وکیل بدین منظور دارند و با توجه به اینکه غیر از رییس هیئت مدیره اشخاص دیگر به عنوان اعضای هیئت مدیره می باشند بنابراین چون رییس هیئت مدیره به تنهایی نسبت به انتخاب وکیل دادگستری اقدام و وکیل دادگستری نسبت به اقامه دعوی با تقدیم دادخواست که منتسب به امضای وی بوده عمل به وکالت نموده چون سمت مشارالیه به تبع از عدم حدود و اختیار آقای علی.. جهت اقامه دعوی محرز نیست، فلذا دادگاه به استناد بند 5 ماده 84 و ماده 89 قانون آیین دادرسی دادگاههای عمومی و انقلاب در امور مدنی مصوب سال 1379 قرار رد دعوی خواهان را صادر ….»

4- نظر:

در واقع، نکته ای که از این رای استخراج می شود این است که از نظر دادگاه مدیر عامل صرفا یک نماینده محسوب می شود و زمانی می تواند اقامه دعوا کند و وکیل دادگستری استخدام کند که حق و اختیار اقامه دعوا از هیات مدیره به وی تفویض شده باشد. بنابراین از نظر این رای، حتی تفویض حق امضاء کلیه اسناد کفایت از حق اقامه دعوا برای مدیر عامل نمی کند و گرنه حسب ماده 125 قانون تجارت اقدام مدیر عامل خارج از حدود اختیارات تفویضی به وی خواهد بود.

5- توضیحات:

1- اسامی اشخاص فرضی است.

2- بند 5 ماده 84 قانون آ.د.مدنی: کسی که به عنوان نمایندگی اقامه دعوا کرده از قبیل وکالت یا قیمومیت و سمت او محرز نباشد.

 
جمشید غلاملو
0 0 رای ها
امتیاز دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

You may also like these

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x