سایت حقوقی راه مقصود

در صورت گذشت شاكی خصوصی، دادسرا به استناد ماده (8) ق .آ .د .ك ، نسبت به موقوف نمودن تعقیب امر جزایی برابر مقررات اقدام می‌نماید

 شماره و تاریخ نظریه  : 1122/34/7- 3/10/84 
سؤال : 
 
با عنایت به اینكه در ماده (727)ق . م . ا ، صراحتاً قید شده است ، دادگاه می‌تواند مجازات جرایم مندرج در آن ماده را تخفیف دهد و یا از تعقیب مجرم صرف نظر نماید ، خواهشمند است در خصوص نحوه موقوف ساختن پیگرد توسط مقامات دادسرا به استناد ماده مزبور،این دادسرا را ارشاد فرمایید . 
 
نظریه كمیسیون : 
باتوجه به اینكه ماده (727) ق.م. ا ، در زمان حاكمیت دادگاههای عمومی‌و انقلاب و فقدان نهاد تعقیب (دادسرا) در سیستم قضایی كشور به تصویب رسیده است، آوردن اصطلاح «دادگاه » در آن زمان كه عهده دار وظایف دادسرا نیز بوده امری طبیعی به‌نظر می‌رسد. لكن در حال حاضر با عنایت به احیای مجدد دادسرا در نظام قضایی كشور، برابر قانون اصلاح قانون تشكیل دادگاههای عمومی‌و انقلاب مصوب سال 81و حدود اختیارات دادسرا در تعقیب یا عدم تعقیب امر جزایی با الغای خصوصیت دادگاه كه در ماده (727) ذكر شده است، در صورت گذشت شاكی خصوصی دادسرا به استناد ماده (8) ق. آ.د.ك، 1290، نسبت به موقوف نمودن تعقیب امر جزایی برابر مقررات اقدام می‌نماید . 
 
0 0 رای ها
امتیاز دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

You may also like these

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x