سایت حقوقی راه مقصود

۲ سئوال از کانون وکلاء مرکز،۲ پاسخ از اداره کل حقوقی قوه قضائیه

 رساله حقوق- کانون وکلای مرکز از اداره کل حقوقی دادگستری در مورد تبعیت آراء حقوقی از آراء کیفری و همچنین معرفی محکوم علیه به اجرای احکام و تعیین تکلیف در مورد وثیقه توقیف شده  کسب نظر مشورتی نموده که این اداره کل به شرح ذیل پاسخ داده است :

سئوال نخست : در خصوص اصل تبعیت اراء حقوقی از آراء کیفری سوالی مطرح است : در صورتی که فردی در رای کیفری فروش مال غیر سمتی نداشته باشد تا از حقوق خود در مراحل بدوی و تجدید نظر دفاع کند اما در پرونده حقوقی دیگری بطلان سند که خواهان آن شاکی پرونده کیفری است به عنوان خوانده مطرح باشد .

آیا قاضی دادگاه حقوقی میتواند بدون آنکه وارد ماهیت دعوی حقوقی شود و به دفاعیات و اداله و مدارک خوانده و مواد قانونی توجه کند فقط به صرف اینکه رای کیفری وجود دارد و در آن خوانده ذکر شده است بر اساس اصل تبعیت دادگاه حقوقی از محاکم کیفری رای علیه خوانده صادر نماید

مستدعیست مراتب را جهت استعلام از اداره کل حقوقی قوه قضائیه استعلام فرمائید . 

 سئوال دوم – احتراما شخصی از متهم در دادسرا در اجرای قرار تامین وثیقه ، ملک خود را به وثیقه میگذارد . متهم در دادگاه محکوم به حبس و رد مال میگردد و قطعی میگردد . در اجرای احکام کیفری برای اجرای حکم حاضر نمی گردد . به وثیقه گذار اخطار میکنند وثیقه گذار با اخذ نیابت از دادسرای (اجرای احکام) به دادگستری ، محکوم علیه (موثوق عنه) را با زحمت زیاد ، دستگیر و توسط مامورین به قاضی مجری نیابت تحویل میدهند . قاضی مجری نیابت پس از تحقیق از محکوم علیه ، وی را تحت الحفظ توسط مامورین مربوط و با اعاده پرونده نیابتی به نزد قاضی اجرای احکام اعزام میدارد . دادسرا تعطیل شده بوده است (بلحاظ پایان وقت اداری) مامورین بدرقه ، به بازپرس کشیک مراجعه مینمایند . بازپرس کشیک دستور میدهد به کلانتری مربوط که شبانه ، تحت الحفظ و بازداشت و فردا در وقت اداری به اجرای احکام تحویل دهند . محکوم علیه ، از کلانتری فرار میکند . حال : با مراجعه به اجرای احکام برای رفع اثر از وثیقه بلحاظ تحویل محکوم علیه (موثوق عنه) قاضی اجرای احکام ، بلحاظ عدم اجرای حکم ، از آزادی وثیقه امتناع میکند و نظر بر اینکه از مواد قانونی ، تفسیر متعدد و مختلف میشود . استدعا دارم دستور فرمائید موضوع از اداره حقوقی قوه قضائیه استعلام گردد . 
 
 
 
0 0 رای ها
امتیاز دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

You may also like these

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x