سایت حقوقی راه مقصود

مزاحمت تلفنی

 

 

 

متن پرسش :
مدتی است كه فرد ناشناسی از طریق تلفن ثابت و همراه برای من و اعضای خانواده‌ام ایجاد مزاحمت می‌كند و طی تماس‌های متعدد، الفاظ توهین‌آمیز و ركیكی به‌كار می‌برد. راهكار قانونی برای برخورد با این فرد به چه نحوی است؟

متن پاسخ :
صاحب امتیاز هر تلفن مسئول سوءاستفاده از آن می‌باشد و مزاحمت تلفنی و در عین حال استفاده از الفاظ توهین‌آمیز هم جرم بوده و از طریق مراجع قضایی می‌توان جهت پیگیری این مزاحمت به طرح شكایت اقدام كرد. براساس مفاد ماده 641 قانون مجازات اسلامی، «هرگاه كسی به وسیله تلفن یا دستگا‌های مخابراتی دیگر برای اشخاص دیگر ایجاد مزاحمت كند، علاوه بر اجرای مقررات خاص شركت مخابرات، مرتكب به حبس از یك تا شش ماه محكوم خواهد شد.»

در همین ارتباط و براساس قانون اصلاح تبصره دو ماده 14 قانون تاسیس شركت مخابرات ایران «هر كس وسیله مخابراتی در اختیار خود را وسیله مزاحمت دیگری قرار دهد، یا به عمد و سوءنیت ارتباط دیگری را مختل كند، برای بار اول پس از كشف، ارتباط تلفنی او به مدت یك هفته همراه با اخطار كتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم پرداخت هزینه‌های مربوطه خواهد بود. برای بار دوم پس از كشف، ارتباط تلفنی او به مدت سه ماه همراه با اخطار كتبی قطع و تجدید ارتباط مستلزم سپردن تعهد از سوی مشترك و پرداخت هزینه‌های مربوطه خواهد بود و برای بار سوم، شركت ارتباط تلفنی وی را به طور دائم قطع و اقدام به جمع‌آوری منصوبات تلفن نموده و ودیعه مربوط به مشترك را پس از تسویه حساب مسترد خواهد كرد.»

شایان ذكر است كه چنانچه نوع مزاحمت به نحوی باشد كه مزاحم از الفاظ توهین‌آمیز یا ارسال پیامك‌های ركیك و غیراخلاقی استفاده كند، شخص مزاحم علاوه بر مجازات‌های قانونی فوق‌الذكر به مجازات توهین و افترا نیز محكوم می‌شود.( محمدرضا اسدی – تهران امروز )

 

 

 

0 0 رای ها
امتیاز دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

You may also like these

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x