سایت حقوقی راه مقصود

صلاحیت رسیدگی به پرونده

 

 

 

متن پرسش :
ده فقره چك ایران چك از یكی از بانك‌های زاهدان سرقت می‌شود یكی از شماره چك‌ها در تهران به صورت جعلی ارائه می‌شود ولی چك پرداخت نشده و مراتب به بانك زاهدان اعلام می‌گردد. اقدامات تعقیبی توسط دادسرای زاهدان آغاز می‌شود، حال با توجه به اینكه استفاده از سند مجعول در تهران صورت پذیرفته و محل وقوع جرم جعل معلوم نیست، كدام دادگاه صالح است؟

متن پاسخ :
در فرض سؤال آمده است كه ده فقره ایران چك از بانك‌های زاهدان سرقت شده و یكی از آنها در تهران به صورت جعلی ارائه شده است. در فرض مذكور چنانچه علاوه بر استفاده از سند مجعول، جعل هم در تهران واقع شده باشد. در این صورت باید با لحاظ نوع سرقت و میزان مجازات قانونی آن و نیز مجازات جعل و استفاده از سند مجعول و این كه كدام یك از جرائم ارتكابی مهم‌تر است، براساس ماده 54 قانون آئین‌دادرسی كیفری50 كه محل وقوع مهم‌ترین جرم را صالح به رسیدگی می‌داند، اقدام كرد.

{ ماده 54 قانون آئین‌دادرسی كیفری: متهم در دادگاهی محاكمه می‌شود كه جرم در حوزه آن واقع شده است و اگر شخصی مرتكب چند جرم در جاهای مختلف بشود در دادگاهی رسیدگی خواهد شد كه مهم‌ترین جرم در حوزه آن واقع شده و چنانچه جرائم ارتكابی مجازات در یك درجه باشد دادگاهی كه مرتكب در حوزه آن دستگیر شده رسیدگی می‌نماید و در صورتی كه جرائم متهم در حوزه‌های قضائی مختلف واقع شده باشد و متهم دستگیر نشده، دادگاهی كه ابتدائاً شروع به تعقیب موضوع نموده، صلاحیت رسیدگی به كلیه جرائم مذكور را دارد. } [برگرفته از روزنامه اطلاعات]

 

 

 

0 0 رای ها
امتیاز دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

You may also like these

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x