سایت حقوقی راه مقصود

وضعیت فروش انباری آپارتمان به غیر ساکنین

 

 

 

متن پرسش :
با سلام و تشكر از سایت مفیدتان سازنده یك اپارتمان چهار طبقه كه دارای چهار انباری مجزا هست به یكی از خریداران گفته است كه انباری را به او نمیفروشد و میخاهد خودش از ان استفاده كند با توجه به اینكه این سازنده تمام چهار واحد اپارتمان را فروخته و دیگر در این پلاك ثبتی هیچ ملك یا متعلقاتی ندارد طبق قوانین ثبت میتواند فقط برای یك انباری به تنهایی سندی بزند؟

2. اصولا طبق اخرین قوانین ثبت در یك ملك چهار واحدی كه دقیقا چهار انباری دارد میتوان برای یكی از طبقات بدون انباری سند صادر كرد یا اینكه چون تعداد انباری ها با تعداد طبقات برابر است امكان این موضوع وجود ندارد؟

متن پاسخ :
با سلام .اگر چه انباری یا پاركینگ حسب قانون تملك آپارتمان‌ها و آئین نامه اجرائی آن از قسمت‌های مشترك نبوده و جزء قسمت‌های اختصاصی است لیكن چون از لوازم و ملحقات آپارتمان است نمی‌تواند مالك مستقل داشته باشد و فروش انباری یا پاركینگ با روح قانون تملك آپارتمان‌ها كه از قواعد آمره است سازگاری ندارد زیرا تالی فاسد معامله مذكور این خواهد بود كه اجنبی بدون داشتن مالكیت نسبت به آپارتمان یا حق استفاده از قسمت‌های اشتراكی از یك مجتمع مسكونی بتواند اتومبیل خود را در پاركینگ آنجا بگذارد و یا متصرف انباری شود و احتمالا از آن استفاده برخلاف منظور نماید و یا لزوما از قسمت‌های مشترك ساختمان استیفای منفعت كند، در حالی كه حق استفاده از قسمت‌های اشتراكی فقط برای مالكین یا متصرفین آپارتمان‌ها شناخته شده است و لاغیر.

از این رو باید گفت این امر امكان عملی نداردو مستلزم مزاحمت مالكین و متصرفین سایر آپارتمان‌ها و تجاوز به حقوق آن‌هاست. نتیجه اینكه در ما نحن فیه،مالك آپارتمان نمی‌تواند آپارتمان خود را به شخصی و پاركینگ یا انباری آن را كه معمولا در سند تفكیكی دارای پلاك علیحده نیست به دیگری بفروشد و اگر فرضا خریدار آپارتمان هم راضی شده باشد كه آپارتمان را بدون پاركینگ یا انباری معامله نماید باز هم مالك نمی‌تواند آنها را به غیر از مالكین آپارتمان‌های آن مجموعه بفروشد و در صورت فروش به غیر، چنانچه مبایعه‌نامه عادی بود مملك و قابل ترتیب اثر قانونی نیست و اگر رسمی باشد مالك یا مالكین سایر آپارتمان‌ها به عنوان ذی‌نفع می‌توانند بطلان معامله مذكور را از دادگاه بخواهند. البته در این باره نظرات دیگری نیز وچود دارد ولی نظر اکثریت همین است که عرض شد. موفق باشید

 

 

 

0 0 رای ها
امتیاز دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

You may also like these

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x