سایت حقوقی راه مقصود

مفهوم مصوبه مجلس در خصوص سقف 110سکه برای مهریه

 

 

 

متن پرسش :
1 – مجلس شورای اسلامی در خصوص مهر و یا همان مهریه لایحه‌ای را به تصویب رسانده و در آن سقف حمایت قانونی از مهریه را 110 سکه بهار آزادی معین کرده است. این ماده چه مفهومی دارد و چه تغییری را در حقوق خانواده ایجاد می‌کند؟

2- در صورت تصویب و تایید این ماده قانونی، مثلا ،اگر مردی 500 سکه مهر زن خود کرده باشد، آیا زن می‌تواند تمام 500 سکه خود را مطالبه کند؟ در صورتی که مردی فقط توانایی مالی 110 سکه را داشته باشد و آن را پرداخت کند زن برای مازاد آن تا 500 سکه چه می‌تواند بکند؟ آیا باید منتظر بماند تا مرد تمکن مالی پیدا کند و بعد برای مطالبه مهریه خود اقدام کند؟

متن پاسخ :
1 – طبق مصوبه مجلس، هرگاه مهریه در زمان وقوع عقد تا 110 سکه بهار آزادی طرح جدید یا معادل آن باشد، وصول آن مشمول قانون نحوه ی اجرای محکومیت‌های مالی است و هرگاه مهریه بیش از این مقدار باشد، صرفا ملائت زوج ملاک پرداخت خواهد بود. طبق بررسی شورای نگهبان نیز این امر با شرع مخالفتی ندارد ولی این لایحه هنوز قانون نشده است.

2 – اگر مهر زنی 110 سکه طلا یا معادل آن یا کمتر از آن وجه نقد باشد زوجه حق شکایت و حبس زوج را در صورت استنکاف از پرداخت دارد و بدهی شوهر از بابت مهر تا 110 سکه مشمول حکم ماده 2 قانون نحوه ی اجرای محکومیت مالی است و زن می‌تواند شوهر را اگر معسر نباشد ولی مهر مزبور را نپردازد، طبق قانون در حبس نگه دارد تا 110 سکه یا وجه نقد معادل 110 سکه را، دریافت کند. اگر مهر زنی بیشتر از 110 سکه باشد، تا مقدار 110 سکه طلای بهار آزادی طرح جدید یا وجه معادل آن حق شکایت کیفری و بازداشت شوهرش بر طبق قانون اشاره شده را دارد و برای بقیه مهر خود یعنی 390 سکه از 500 سکه موضوع سوال، اگر شوهر اموالی داشته باشد، زن می‌تواند با صدور اجراییه از اداره ثبت یا اخذ رای قطعی از دادگاه و صدور اجراییه دادگستری طلب خود یعنی 390 سکه را وصول کند و اگر شوهر مالی نداشته باشد، زن از شوهرش طلب دارد و هر موقع که شوهر مال‌دار شد، زن می‌تواند طلب خود را از بابت مهر به هر میزان که باشد وصول کند. ( دکتر اسدالله امامی در گفتگو با روزنامه حمایت)

 

 

 

0 0 رای ها
امتیاز دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

You may also like these

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x