سایت حقوقی راه مقصود

نشوز زوجه در فاصله عقد تا عروسی

 

 

 

متن پرسش :

دختری بعد از عقد رسمی و آشنایی با روحیات شوهر، حاضر به عروسی و رفتن به خانه همسر نشده و از دادگاه تقاضای طلاق می‏كند. در این خلال وی از خیابان به عنف ربوده و به محلی مخفی برده می‏شود. بعد از تفحص مشخص می‏شود رباینده همسر او بوده و برای اجبار وی به تمكین و تشكیل زندگی مشترك دست به چنین اقدامی زده است. با توجه به ماده 621 قانون مجازات اسلامی كه مقرر می‏دارد: «هر كس به قصد مطالبه وجه یا مال یا به قصد انتقام یا به هر منظور دیگر به عنف یا تهدید یا حیله یا به هر نحو دیگر شخصاً یا توسط دیگری، شخصی را برباید یا مخفی كند به حبس از پنج تا پانزده سال محكوم خواهد شد…» بفرمایید: الف . آیا در ایام عقد بستگی، نشوز زن صدق می‏كند؟ ب . آیا این كار شوهر جرم و مستحق تعزیر شرعی است؟ ج . بر فرض لزوم تعزیر، آیا گذشت دختر و خانواده‏اش بعد از مرافعه، مسقط تعزیر خواهد بود؟

متن پاسخ :

.1- طبق مادتین 1114 و 1115 قانون مدنی زن باید در منزلی كه شوهر تعیین می‏كند سكنی نماید مگر اینكه اختیار تعیین منزل به زن داده شده باشد و یا آنكه بودن زن و شوهر در یك منزل متضمن خوف ضرر بدنی یا مالی یا شرافتی برای زن باشد. و طبق مستفاد از ذیل ماده 1115 آن قانون در مواردی كه زن باید در منزلی كه شوهر تعیین می‏كند سكنی نماید اگر امتناع كند و به منزل شوهر نرود مستحق نفقه نیست و ناشزه محسوب می‏شود.

2. اگر شوهر، زن خود را جبرا به خانه ‏اش ببرد. عمل وی نه آدم‏ربائی است و نه سرقت. (نظریه مشورتی شماره 6643/7 تاریخ 17/9/77اداره حقوقی قوه قضائیه )

1. متن استعلام فوق‏الذكر، به این شرح است: در صورت عدم تمكین همسر عقدی در رفتن به منزل شوهر، بفرمایید:

الف. آیا این همسر عقدی مشمول احكام زن ناشزه قرار می‏گیرد؟

ب. اگر شوهر به اجبار او را به همراه خود ببرد، آیا عمل وی آدم‏ربایی محسوب می‏شود؟

ج. در صورت صدق عنوان آدم‏ربایی، آیا مشمول احكام سرقت است یا حكم خاص دیگری دارد؟

ماخذ : متن دستخط

 

 

 

0 0 رای ها
امتیاز دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

You may also like these

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x