سایت حقوقی راه مقصود

مسئولیت ناشی از حوادث ورزشی

 

 

 

متن پرسش :
سلام و خسته نباشید در اول ازتون کمال تشکر رو دارم که همچین سایتی راه اندازی کردید ، امیدوارم هر روز بهتر از قبل بشه. —— سوال : یکی از آشناهای ما حدود 6 سال پیش در ورزش کشتی هنگام مرور فن دچار ضایعه نخاعی شدید شدن به طوری که در حال حاضر فلج چهار اندارم هستند ، خانواده ی ایشون هیچ پیگیری حقوقی نکردن ، آیا اگه شکایتی بر روی فرد ضارب انجام بشه نتیجه ی داره ؟ آیا گذشت این 6 سال تاثیری بر به نتیجه نرسیدن شکایت داره ؟ آیا قانون برای چنین افرادی مجازاتی در نظر گرفته یا به صرف اینکه در یک محیط ورزشی این اتفاق افتاده عملش بخشیده میشه ؟

متن پاسخ :
با سلام. در ایران در سال 1352 به طور صریح در مورد صدمات ناشی ازحوادث ورزشی قانونی داریم که بعد از انقلاب اسلامی هم در قانون مجازات عمومی تایید شد. در سال 1352 با وضع ماده 42 قانون مجازات عمومی كه می‌گوید: «حوادث ناشی از عملیات ورزشی، مشروط بر این كه سبب آن حوادث، نقض مقررات مربوط به آن ورزش نباشد، جرم محسوب نمی‌شود» تعیینِ كیفر نسبت به جرائم ورزشی، جایگاه پیدا نمود .

سرانجام در سـال 1361، ماده 42 قانون مجازات عمومی با اضافه شـدن جمله «و این مقررات با موازین شرعی، مخالفت نداشته باشد.» درماده 32 قانون مجازات اسـلامی، ثبت گردید و بالاخره در سـال 1370 به عنـوان ماده 59 درقانون مذكور، مضبوط شده و در حال حاضر، مستند معافیت یا محكومیت كیفری درحوادث ناشی از عملیات ورزشی است. طبق قاعده اقدام كه می‌گوید: «هر كس كه با علم و قصد و رضایـت، ضرر و ضمانی را بپذیرد، دیگری ضامن نخواهد بود» معلوم می‌شود كه زیان دیده از عملیات ورزشی اعم از بازیكن یا تماشاگر، خسارات و صدمات ناشی از عملیات ورزشی را در چارچوب مقررات، پذیرفته است و همیـن اقدام رضایت‌مندانه مبنای وضع ماده 59 قانون مجـازات اسلامی است.

اگر عملیـات ورزشی بر خلاف مقررات انجام پذیرد و منجر به حادثه شود، مرتكب همانند حوادث خارج از زمین ورزش، تحـت تعقیـب قرار می‌گیرد و مقصود از مقـررات، مجموعه مواردی است كه فدراسیون‌ها، هیأت‌ها و انجمن‌ها به صورت مدون در رابطه با عملیات ورزشی، تنظیـم نموده‌اند و یا مقررات غیـر مدونی كه بر ورزش‌های بومی حاكم اسـت كه بارزترین آنها، مقـررات ناظر به خطاهای ورزشی است. بـنابراین هرگاه بر اثر نقض این مقررات از سوی ورزش‌كار حادثه‌ای اتفاق افتد، با او مانند مجرم عادی، كه در خارج از زمین ورزشی مرتكب جرم شده است، رفتار خواهد شد. (محمدهادی فقیه عبداللهی) لذا اعمال ورزشی به موجب قانون یادشده در برخی موارد از امتیاز علل موجه برخوردار می باشند و شخص با رعایت شرایط مقرر در قانون هیچ مسئولیتی نخواهد داشت.

عملیات ورزشی و حوادث ناشی از آن در صورتی مشمول علل موجه می باشند که اولاً عملیات در چار چوب مقررات ورزشی باشد ثانیاً اگر ورزشکار در حین عملیات ورزشی مرتکب خطایی شود و منتهی به قتل و ضرب و جرح شود ورزشکار مجرم خواهد بود و طبق قانون مجازات خواهد شد مگر اینکه با رعایت مقررات حادثه ای رخ دهد که در این صورت مسئول نخواهد بود .مثلاً اگر در بازی فوتبال ورزشکاری توپ را به حریف بزند البته بدون هیچ قصدی ، و حریف آسیب ببیند ورزشکاری که این عمل را انجام داده مسئولیتی اعم از کیفری و مدنی نخواهد داشت .

البته ممکن است ورزشکار در حین عملیات ورزشی عصبانی شود و توهین و اهانتی به بازیکن طرف مقابل بکند از آن جا که توهین و فحاشی از عملیات ورزشی نیست ورزشکار از امتیاز مصونیت برخوردار نخواهد بود و باید طبق قانون مجازات شود در واقع هیجانات هرگز مجوز ارتکاب جرم نیست. بنابر این در فرض سئوال، چنانچه کسی که فن را اجرا کرده بدون قصد مجرمانه و در چارچوب قواعد مربوط به این رشته بوده و خطائی مرتکب نشده باشد؛ مسئولیتی نخواهد داشت که البته احراز این موضوع باید توسط کارشناسان و متخصصین امر بعمل آید. برای دانستن نظر کارشناس نیز می توان دادخواست تأمین دلیل تنظیم و از طریق شورای حل اختلاف نظر کارشناس مربوط را جویا شد.

 

 

 

0 0 رای ها
امتیاز دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

You may also like these

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x