سایت حقوقی راه مقصود

سهم ارث زن از اموال شوهر

 

 

 

متن پرسش :
با سلام بنده در دادگاه شهرستان نور از همسرم بدلیل کشته شدن فرزند سه ساله ام طی سقوط ماشین در دره که خود نیز در آن ماشین بودم شکایت کردم که بعداز طی مراحل قانونی و صدور حکم و مراجعت به شرکت بیمه به من گفتند بدلیل اینکه در حکم مذکور قید شده(یک ششم از صد نفر شتر)سهم شاکیه از ارث فرزند همان یک ششم که به عبارتی میشود 75000000 ریال به من تعلق می گیرد و مابقی دیه بلاتکلیف میماند(تنها وارث من هستم)لطفا راهنماییم کنید. متشکر

متن پاسخ :
با سلام . مطابق ماده 949 قانون مدنی ، در صورت نبودن هیچ وارث دیگری به غیر از زوجه برای زوج متوفی ، زن فقط نصیب خود را می برد و بقیه ترکه شوهر ، در حکم مال اشخاص بلاوارث و تابع ماده 866 قانون مدنی بوده ؛ امر ترکه متوفی راجع به حاکم است . در خصوص ترکه متوفای بلاوارث ؛ طبق فصل هشتم قانون امور حسبی و مواد 327 به بعد آن قانون ؛ چنانچه از تاریخ تحریر ترکه تا ده سال وارثی برای زوج غیر از زوجه معلوم شود ، پس از اثبات در دادگاه بقیه ترکه به وسیله مدیر ترکه تعیین شده ، به او داده می شود. در غیر این صورت ، باقی مانده ترکه به خزانه دولت تسلیم می شود.

بعد از اقدامات فوق ؛ ادعای حقی نسبت به ترکه از کسی به هر عنوان که باشد پذیرفته نخواهد بود. در خصوص احکام ارث زن و شوهر ، سه تفاوت عمده در قانون مدنی ایران به چشم می خورد و زوجین به شرح زیر از یکدیگر ارث می برند :

1 ـ میزان ارث شوهر دو برابر زن است . یعنی شوهر در صورت نبود فرزند نصف دارایی زن را به ارث می برد و در صورتی که اولاد داشته باشد یک چهارم از ترکه زن ارث می برد در حالی که زن یک چهارم از ترکه زن ارث می برد در حالی که زن یک چهارم از اموال مرد را درصورت نداشتن فرزند و با وجود اولاد یک هشتم را به ارث می برد .

2 ـ در صورتی که شوهر تنها ارث زن باشد ، تمام ترکه زن میراث اوست ولی زنی که تنها وارث شوهرش است همان یک چهارم را ارث می برد و بقیه جزء اموال دولت خواهد بود .

3 ـ شوهر از تمام اموال زن ارث می برد در حالی که زن از زمین ارث نبرده ، عین بنا و درخت را نمی تواند تملک نماید و تنها سهم خود را از بهای آنها به ارث می برد . ( که مورد اخیر تغییر پیدا کرد )موفق باشید.

 

 

 

0 0 رای ها
امتیاز دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

You may also like these

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x