سایت حقوقی راه مقصود

تقدیم دادخواست جهت مطالبه نصف دارائی زوج توسط زوجه قبل از طلاق

 

 

 

متن پرسش :

خواهان با تقدیم دادخواست، تقاضای مطالبه نصف دارائی زوج را با توجه به شرائط ضمن العقد نکاح کرده است و لیستی از اموال زوج را به دادگاه ارائه داده است و زوج (خوانده ) در دفاعیات خود ضمن تأئید لیست اموال ارائه شده از سوی خواهان، مدعی شده که این اموال را جهت پرداخت مهر و نفقه خواهان فروخته و وجه آن را به خواهان تقدیم کرده است و در حال حاضر چیزی ندارد که به خواهان بدهد. آیا این دفاع خوانده را می توان پذیرفت یا خیر؟

متن پاسخ :

نظر اول : از زمانی که عقد نکاح جاری شد ، زوجه مالک نیمی از دارائی است و در اینجا مهر زن جزو دیون به حساب نمی آید. به عنوان مثال : زوج صد میلیون تومان دارائی دارد و هشتاد میلیون تومان دیون دیگر که از کل دارائی کسر می گردد و بیست میلیون تومان دیگر باقی می ماند. در اینجا ، زوجه مالک نیمی از بیست میلیون تومان است .

ولی باید این موضوع را در نظر داشت که مهریه و نفقه زوجه نیز باید مجزا محاسبه و پرداخت گردد. نظر دوم : به موجب شرط ضمن عقد ازدواج، زوج در هنگام طلاق مکلف به پرداخت نصف درآمدهائی است که پس از ازدواج تحصیل کرده است و زوجه قبل از آن حقی به دارائی او ندارد و زوج به طور کامل در اموال خود تصرف می کند. علی هذا، آنچه ملاک عمل قرار می گیرد ، دارائی و درآمدهای بدست آمده پس از ازدواج تا زمان طلاق است و دادگاه به طرف شخص آن را ضبط می نماید و در صورتی که زوج در عسر و حرج جهت پرداخت مبلغی بابت مهر و نفقه زوجه باشد، دادگاه باید به این امر توجه کرده ، و دقیقاً محاسبه، رسیدگی و نسبت به مورد اظهار نظر نماید.( کمیسیون نشست قضائی )

 

 

 

0 0 رای ها
امتیاز دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

You may also like these

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x