سایت حقوقی راه مقصود

امکان تقسیط جزای نقدی

 

 

 

متن پرسش :
سلام . آیا جزای نقدی قابل تقسیط است ؟

متن پاسخ :
تقسیط نوعی كمك و تخفیف و ارفاق مهلت در پرداخت می باشد و به نظر می رسد قانونگزار نخواسته است آن را در قانون ذكر نماید و ضمانت اجرای عدم پرداخت جزای نقدی هم همان حبس بدل از جریمه و زندان می باشد. قاضی می تواند در صورت عدم توانایی متهم در پرداخت جریمه نقدی مجازات متهم را تقلیل و در بعضی موارد تعلیق نماید .

بنابر این جزای نقدی قابل تقسیط نمی باشد و نظریه اداره حقوقی در این رابطه در پاسخ این سئوال كه آیا دعوی اعسار كسی كه محكوم بر پرداخت جزای نقدی شده وبه علت عجز از پرداخت آن زندانی گردیده قابل استماع است؟؛ چنین اعلام نموده است : « اعسار محكوم علیه پس از تحمل نصف مدت بازداشت بدل از جریمه با توجه به تبصره 3 ماده 1 قانون نحوه اجرای محكومیت های مالی قابل قبول نیست چنانچه حكم اعسار او صادر گردد از زندان آزاد خواهد شد. ولی قبل از تحمل نصف مدت بازداشت بدل از جریمه بر فرض هم كه اعسار او محرز باشد اثر ندارد .»

و لذا با توجه به اینکه هدف قانونگذار از تصویب چنین مجازات هایی برخورد قاطع با مجرمین است و همچنین معنای لغوی تقسیط و جزای نقدی به نظر می رسد كه نظر قضاتی كه معتقد هستند جزای نقدی قابل تقسیط نمی باشد، اصلح و بر حال جامعه انفع باشد .( احمد مظفری )

 

 

 

0 0 رای ها
امتیاز دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

You may also like these

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x