سایت حقوقی راه مقصود

ارتفاع زیاد ساختمان همسایه بر خلاف ضوابط شهرسازی

 

 

 

متن پرسش :
همسایه اینجانب در هنگام ساخت ملک خود ارتفاع ساختمان خود را بر خلاف ضوابط مندرج در دفترچه ضابطه طرح هادی شهر ما زیاد گرده است به نحویکه که مانع رسیدن نور و روشنائی به ساختمان اینجانب است بنده به کمیسیون ماده 100 شهردای شکایت کردم برغم اینکه کمسیون ماده 100 اولیه، با احراز تخلف همسایه مذکور از محتوای پروانه و نقشه، و طرح هادی شهرسازی حکم به تخریب بنا صادر کرد ، مع ذالک کمسیون دومی، با تخطی از ضوابط مندرج در دفترچه ضابطه طرح هادی شهر ما و با نادید گرفتن حق همسایه وی ( اینجانب) ، حکم قلع و قمع اولیه را نقض، و جریمه تعیین کرده است. اگر بخواهم از تصمیم دوم به دیوان عدالت اداری شکایت کنم مستند قانونی بنده چیست با چند نفر …. مشورت کرده ام ولی جواب قانع کننده نداده اند. خواهشمندم در این باره من را ارشاد کنید

متن پاسخ :
مطابق عمومات شرعی ( قاعده لاضرر ) و نیز نصّ ماده 132 قانون مدنی : کسی نمیتواند در ملک خود تصرفی کند که مستلزم تضرر همسایه شود، مگر تصرفی که بقدر متعارف و برای رفع حاجت یا رفع ضرر از خود باشد . و همچنین با توجه به اهمیت نور آفتاب و روشنائی محیط، بعنوان دو عامل مهم، در بقای حیات انسان و حیوان و نبات، که امری مسلم و از لحاظ علمی و بهداشتی شناخته شده است؛ رعایت شرایط زیست – محیطی مذکور در شهرهای امروزی فرض بنظر می رسد .

قانونگذار برای رعایت اصول پیش گفته در نظام شهزسازی، مقرر داشته هنگام تصویب نقشه جامع و هادی شهرها، ساختمانهای در یک ردیف طراحی و احداث شود و اجرای جبهه های ساختمانها، در خط مستقیم و نیز ارتفاع مناسب عملی شود. لذا چنانچه مالک ساختمانی، از امتداد آن خط یا ارتفاع پیش بینی شده، بیشتر رود، چون اقدام وی، به منزله تجاوز به حقوق همسایه تلقی میگردد، با وی برخورد می شود. و به همین دلیل، معمولاً در طرح جامع و هادی شهرها این ضوابط قید، و از هر نظر لازم الاجرا و لازم الرعایه است . در صورت عدم رعایت، با متخلف بایستی برخورد قانونی شود و به همین دلیل رای کمیسیون اولی صحیح و رای کمیسیون دومی خلاف قانون و عمومات شرعی است. ( سایت چه بگویم؟)

 

 

 

0 0 رای ها
امتیاز دهی به مقاله
اشتراک در
اطلاع از
guest
0 دیدگاه ها
بازخورد (Feedback) های اینلاین
مشاهده همه دیدگاه ها

You may also like these

0
افکار شما را دوست داریم، لطفا نظر دهید.x